Full version: kållarver
tant grön
Hur kan man bekämpa kållarver? är det bara plocka som hjälper.
vad är det för larver som äter tomater?
jag håller till i zon 1 i Malmö
Susanna
Hej!

I går på Gröna rum såg jag att de använde ett biologiskt medel kallat tyrex mot kållarver. Verkade fungera jättebra. Vet dock inte var man får fatt i det, jag tänkte kolla på plantskolor runtomkring här. Jag bor i Borrby. Hittar jag något som meddelar jag dig!

Susanna
Jennyn
Min erfarenhet av Turex, det vill säga ett biologiskt medel med bacillen Bacillus thuringiensis som ser till att fjärilslarver slutar äta och dör inom några dagar, är sådär...
Förra åter fick jag tag i medlet i konsumentförpackning och det räckte till att spruta kålplantorna 3, 4 ggr. Visst blev det mindre angrepp av kållarver men medlet var absolut inte 100%-igt. Dels var det svårt att komma åt att spruta alla delar av plantorna, dels verkade medlet lätt regna bort. Nu var det i och för sig extremt mycket kålfjäril där jag odlar just förra året.
I år har plantorna fått förbli täckta av fiberväv (såhär års står de i ett rejält högt tält). Det är fult men verkar fungera. För framtiden tror jag att ett nät kan fungera. Det gäller bara att hitta en tillräckligt finmaskig sort och att sedan se till att bygga upp någon slags ställning så att nätet inte ligger direkt på kålplantorna.
Turex i konsumentförpackning kan man hitta i välsorterade trädgårdsaffärer, annars tror jag det säljs i större förpackningar av Predator (www.predator.se).

/Jennyn
MatsS
Plockade någon miljon larver i fjol. I år försökte jag med täckväv. Svårt att få helt tät så några fjärilar tog sig tydligen in. Tydligen ett bra tillväxtklimat för larverna. Fler än någonsin. Kålfältet i Gröna rum såg lite frestande ut.

Mats
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon