mianyckelpiga
10-04-2008, 20:26
Vi flyttade in i ett kedjehus i höstas. Tomten (frimärkstomt) är vanskött och vi vill gärna påbörja arbetet med att göra den mysig och fin igen. Längst bort från huset där allmänningen tar vid har vi en låg stenmur och ovanför den börjar allmänningen (se bild). Vi får nyttja en del av allmänningen. Vi skulle gärna vilja anlägga/börja om på en rabatt där ovanför muren (där snödropparna syns på bilden). När jag grävt lite i jorden där, verkar det vara hård och kompakt jord och en hel del stenar i jorden. Vad ska vi göra för att få jorden fin och porös så blommor vill växa där? Tänk på att jag är helt ny när det gäller trädgårdsarbete, så jag behöver mycket praktiska tips![attachment=16552:DSCN0580.JPG]
Hej och välkommen hit! Det låter som om din jord behöver mera mullämne. Du kan köpa stalltorv på Granngården, det är billigare än den som många trädgårdsbutiker säljer. Gräsklippet efter att du klippt gräsmattan är bra mullämne att lägga i rabatten, det ger dessutom en del näring. Du behöver inte mylla ner det utan det sköter maskarna åt dig! Om du får en massa höstlöv så klipp sönder dem och lägg i rabatten, det är kanon som extra mull. Du lägger det bara ovan på och litar på maskarna, till våren är det mesta borta. Obrunnen stallgödsel om du kan få tag på är bra som jordförbättrare, vill du göda jorden kan du använda den brunna gödseln.
Mvh
Fenja
Hej
jag tycker att säga, om du kan blanda dem med spade.
Lycka till, H: Bassam
mianyckelpiga
15-04-2008, 11:08
Tack så ska jag lägga ut löv där vi vill ha rabatten! Undrar hur jag ska göra med snödropparna och Praktlysingarna som växer där. Jag önskar ta bort Praktlysingarna. Ska jag göra det redan nu eller senare och ska jag dra upp snödropparna eller lägga löven ovanpå dem?
Praktlysing är ett riktigt ogräs tyvärr, gräv upp djupt och vitt och rensa bort alla rotdelar för hand. Troligen kommer det att fortsätta att titta fram så du får ta dem efterhand i några år innan allt är borta. Snödropparna kan väl vara kvar om du vill ha dem där, märk gärna ut var de sitter så att du inte skadar dem när du gräver i rabatten. Men när de växer såpass tätt så kan det vara idé att dela upp dem och sprida ut dem på ett större område. Vill du inte ha dem där så gräver du upp dem, de kan klara sig i kruka ett tag tills du bestämt var du vill ha dem.
När det gäller den nya rabatten så måste du först gräva bort allt som finns där och rensa bort allt ogräs och ta undan stora stenar. Därefter tillför du mullämne och eventuell gödsel, sedan kan du börja plantera!
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.