Lilla Sibirien
10-04-2008, 20:29
Är det någon som har den och vad känner ni till om den. Det är en kanada ros från 2002 hur klarar den sig här och vilket växt sätt har den. Det lilla jag har hittat om den tycker jag den verkar intressant, här i zon 3-4.
Rosen finns att beställa från Blomqvist i Finland och jag undrar om någon har beställt därifrån, bra kvalite? Är det rotäkta rosor om man beställer därifrån?
Vet tyvärr inte så mycket om den rosen...
Men blomqvists har fått väldigt goda vitsord, jag har själv gjort en beställning därifrån genom min lokala handelsträdgård som kommer i vår. Alla kanadensare de säljer är rotäkta.
Kerstin z5-6 som tyvärr inte är så aktiv på forumet för närvarande har massor med rosor därifrån.
Lilla Sibirien
10-04-2008, 21:09
Tack, jag kan kanske maila henne och fråga vad hon tycker om rosen.
Ja, nu vet jag ju inte om hon har just den, men du kan kanske ta en titt i hennes album här och på AoT. Passa på att kolla AoT¨s roslista åxå ifall det finns några kommentarer om den.
Morden Belle i roslistan
noranettan
11-04-2008, 19:37
Trallalalala! När jag var på Älvsjömässan idag så såg jag att Blomkvists var där. Inte så många rosor med, men några, bla Morden Belle. Pris 80 kr!!!!! Denna ros, ~1 meter och vackert mörkrosa, finns nu i mitt växthus för plantering så småningom. Gissa om jag blev glad att de fanns där.
Lilla Sibirien
11-04-2008, 20:37
Hej!
Jag har pratat meilat Blomqvists och de skickar även till Åland och det är just därför jag har funderat på denna rosa lågväxande, rotäktka ros ( är den rotäkta?) Tror att den skulle vara en häftig kontrast till Hippolyte, eller????
Dessutom har Blomgvists "Marie Bugnet" lite lägre än Louis Bugnet, hur är växtsättet på Mari??
Jag skulle dessutom vilja ha "Morden Snowbeauty" har den många plus i kanten i zon 3-4 eller???
J.P. Conell tycker jag också om, men jag har läst att den är en svag zon 4 och utvecklas dåligt i vår zon. Vad har ni för erfarenhe av den.
Alla ovanstående rosor finns att beställa från Blomxvistplantskola.com år 2008.
Tackar för svar
Hejsan!
Eftersom vi nu rör oss på min hemmaplan kan jag inte låta bli att beblanda mej i denna diskussion.
Alla Blomqvists kanadensiska rosor ÄR på egen rot, de har egen odling. Om Morden Belle står i deras katalog att hon har dubbla vackra blommor hela sommaren och vackra mörkgröna friska blad, höjd 0,8-0,9m och härdig till zon IV i Finland, det blir väl er zon 6.
Min lillasyster som bor i motsvarande er zon 6 har 3 häckar med J.P.Conell och de växer och blommar helt ooootroooligt varje år, så den tycks inte vara så känslig, hon sköter nämligen inte om dem på något annat vis än att marken är täckt med täckbark....
Lycka till! sus
Jag såg rosen till försäljning på Trädgårdsmässan i går Morden belle, men det var ynkliga ex. och jag åkte tåg så jag stog där och vela, men jag hade för mycket annat att släpa på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.