Full version: Narrbuske
mogge92
Hej hej! Sitter här och beställer fröer från impecta... faller för narrbusken, tycker den ser bra trevlig ut. Läser att den är härdig i zon 4-5?? JAg har för mig att den ska vara rätt så känslig, så stämmer detta eller har impecta skrivit fel? tacksam för hjälp.
Alexander-VG-zon3
vad jag fått reda på så är den inte så känslig . tror den kan funka i zon 4 i ett varmt och soligt läge .
mogge92
aha. Okey, då tror jag att jag ska försöka iallafall smile.gif
Christer i Falköping
Verkar vara väldigt individuellt det där. Hade en i Tråvad, zon1, och den frös varje vinter. Men eftersom du sår och lär få en hel del, den gror lätt, borde ju alltid någon av dem överleva.
Christer.
Thomas Wahlqvist
Ja narrbusken kan frysa sönder i zon 1 trotts långa höstar, alltså varma långsamavsvalnade.
Alexander-VG-zon3
det är kanske då individuellt då ett par har den i zon 3 där den bara fryser ner lite en kall vinter .

plus långa och varma höstar är inte alltid bra för alla växter . det kan medföra att dom istället växer tills frosten kommer och då skadas alla växtdelar som inte mognat inför vintern. medans det är bra för andra växter då dom får en lång säsong med sen frost .
Thomas Wahlqvist
@ Flaxx Säger du det. Fota några fina Narrbuskar i zon 3 eller 4-5 och lägg in fotona i den här länken.

@ Mogge...fick du tag på någon liten valnötsplanta? Fråga här i Buskar och Träd.

Visst finns det väl någon som kan rycka upp en liten Valnöt och posta till Mogge??
Alexander-VG-zon3
CITAT (Thomas Wahlqvist @ 13-04-2008, 19:25) *
@ Flaxx Säger du det. Fota några fina Narrbuskar i zon 3 eller 4-5 och lägg in fotona i den här länken.

@ Mogge...fick du tag på någon liten valnötsplanta? Fråga här i Buskar och Träd.

Visst finns det väl någon som kan rycka upp en liten Valnöt och posta till Mogge??

nej ,, nu skrev jag det faktiskt ,, sa inte ett ljud .

googla lite så hittar du kanske nåt . var det inte någon på odla som hade en sådan ute utanför zon 2 !!??

har läst om en del odlare i zon 3 som haft en ute plus var jag på besök hos en i småland som hade en i zon 3 som visserligen frös ner lite men såg för övrigt rätt så fin ut . inga kort tyvärr .

fast iför sig bryr jag mig inte om dens härdighet på det viset,,, rätt så ful buske . men tänkte får man upp ett par plantor kan man ju testa en ute i ett skyddat läge det kan funka eller inte . fortsätter vintrarna så här så går det kanske rätt så bra .

jag rycker gärna inte upp mina valnöts plantor . och resten av valnötterna jag fick har jag nu gett till skolan till att dra upp plus till kerstin z5-6 på odla . får nog vänta till nästa år så kan jag kanske få fram fler nötter .
Thomas Wahlqvist
Mmm.
fin buske och ful buske, jag förstår inte riktigt, du nämner både fin och ful i samma inlägg, självklart ligger åsikten i betraktarens ögon.

Jag tycker att få buskar fångar så stort intresse som dessa med sina blåa fröbaljor.
Den kallas dödmans finger.

Förövrigt så har busken ett trevligt växtsätt som ger utrymme för odling intill stammarna.

Bild 1

Bilder
Alexander-VG-zon3
CITAT (Thomas Wahlqvist @ 13-04-2008, 21:38) *
Mmm.
fin buske och ful buske, jag förstår inte riktigt, du nämner både fin och ful i samma inlägg, självklart ligger åsikten i betraktarens ögon.

Jag tycker att få buskar fångar så stort intresse som dessa med sina blåa fröbaljor.
Den kallas dödmans finger.

Förövrigt så har busken ett trevligt växtsätt som ger utrymme för odling intill stammarna.

Bild 1

Bilder

menade att jag tycker själv att den inte är så speciell i sig . ser ut som en vanlig skogs växt med blåa fröhöljen inte så mycket medelhav över sig . sedan när jag skrev fin så menade jag att den så frisk och växt bra och välmånde .

Christer i Falköping
När det gäller urseendet håller jag med Linus, tycker nog inte den ser speciellt vacker ut i sig. Om jag inte mins fel står det i vissa grossistkataloger att några av de olika sorterna skall klara zon 3. Men jag skall se om jag kan hitta dem nu och se om minnet stämmer.
Christer.
Christer i Falköping
Nix, hade helt fel där. Zon1-(2) är det bästa jag kunde hitta.
Christer.
Alexander-VG-zon3
det kanske finns olika namnsorter som har en bättre häridghet ,, har sett att dom här säljs dom som till härdiga till zon 2 . och med mildare vintrar så bårde det funka i zon 3-4 i ett skyddat läge och så mycket snö som täcker den .
Christer i Falköping
Problemet är väl bara att det sällan är milda vintrar och mycket snö samtidigt laugh.gif
Christer.
Alexander-VG-zon3
fast när det är kallt väder så är det ju högtryck och klart och då snöar det inte . är det en mild vinter så är det lågtryck och då regnar det och snöar mer beroende temp .

fast även om den skulle frysa ner så är där väl ändå så pass mycket snö i zon 3-4 att den kan växa upp igen .
Christer i Falköping
Konstigt nog har vi ganska lite snö här hos mig, trots att det brukar vara redigt kallt på vintrarna. Tror att trots att det är 10 mil till kusten, så påverkar det oss ändå här. Men längre norröver, där även Norge ligger ivägen så att säga, där kommer det mer snö.
Christer.
mogge92
nej du... att få tag på valnöt är visst stört omöjligt sad.gif
CillaM
Jag fick i höstas 4 knôkfulla skidor med fröer av narrbuske, gjorde som jag blev tillsagd, att ta bort det groningshämmande kletet runt dom men inte en enda sticker upp. Vaddå lättgrodda?? Mer tips och info ifall nån har?!
Boxer
CITAT (CillaM @ 15-04-2008, 20:47) *
Jag fick i höstas 4 knôkfulla skidor med fröer av narrbuske, gjorde som jag blev tillsagd, att ta bort det groningshämmande kletet runt dom men inte en enda sticker upp. Vaddå lättgrodda?? Mer tips och info ifall nån har?!

Jag kollade lite försiktigt i min sådd som har stått utomhus i vinter, och visst har dom grott men inte tittat upp över ytan än.

Tålamod! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon