Hallonpaj
10-04-2008, 20:46
Vilken temperatur är mest optimal vid förkultivering?
/Hallonpaj
Det beror lite på vad det är för fröer du ska så, vissa behöver väldigt höga temperaturer för att gro medan andra klarar sig när det är svalare. Om du berättar vilka fröer det gäller så kan du säkert få bättre svar än mitt.
Mvh
Fenja
Hallonpaj
11-04-2008, 08:04
Det är lite blandade, tomat, broccoli, smultron, några olika sortes blommor. Jag har lysrör. Jag kan ha dom i ca 11 grader eller ca 21. Vilket är bäst?
ewa zon 3
11-04-2008, 14:12
Tomat mår bäst av det varmare alternativet. Smultron har jag sått varmt och flyttat svalare när jag skolat om dom.
Här en länk som kanske kan vara till hjälp för dina blommor
/Ewa
Oj, grönsaker är jag inte bra på. Jag vill minnas att tomater inte trivs om det blir svalare än 12 grader... Sök på de olika namnen och kolla i tidigare trådar, jag vet att detta med temperatur har diskuterats många gånger. Vad är det för blomfröer du ska så?
Mvh
Fenja
Monica E
11-04-2008, 20:28
jag har haft mina tomater både förra året och i år under lysrör i förrådet o det har varit ca 10 grader.nu är dom i växthuset där tempen har varit nere på 5 grader.Inte en enda tomat har dött, tvärtom dom blir kraftiga o fina,dom stannar lite i växten kanske.Förra året tog jag ut gurkorna med och dom blev också jättefina och dom ska man ju helst inte ha under 15 grader.
Kilmister
12-04-2008, 05:20
CITAT (Monica E @ 11-04-2008, 21:28)

jag har haft mina tomater både förra året och i år under lysrör i förrådet o det har varit ca 10 grader.nu är dom i växthuset där tempen har varit nere på 5 grader.Inte en enda tomat har dött, tvärtom dom blir kraftiga o fina,dom stannar lite i växten kanske.Förra året tog jag ut gurkorna med och dom blev också jättefina och dom ska man ju helst inte ha under 15 grader.
Helt riktigt, men jag tror de blir lite svårgrodda i den tempen. Lita varmare för att gro. Sen funkar det fint med 15 grader
Hallonpaj
12-04-2008, 09:50
Tack för era svar! Jag har fröerna i den varmare temperaturen tills dom grott sen har jag flyttat dom till den kallare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.