|
I Debatt Svt1 sitter han och försvarar Kina, han försvarar till o med blodbadet 1989 på Himmelska fridens torg.
Thomas Wahlqvist
10-04-2008, 21:51
Vad sa han då?
CITAT (Thomas Wahlqvist @ 10-04-2008, 22:51)  Vad sa han då? Han försvarade blodbadet ... det var typ nödvändigt. Du kan se programmet på nätet fr.o m imorron och repriser i SVT24 11/4, SVT1 13/4, SVT1 15/4 och SVT24 16/4. Programmet pågår ännu i några minuter.
De gamla kommunisttakterna sitter i...
CITAT (Tezzla @ 10-04-2008, 23:01)  De gamla kommunisttakterna sitter i... Ja... Usch vad otäckt att höra en människa säga så år 2008. Trodde (hoppades) att vi kommit längre än så.
Såvitt jag hörde så försvarade han inte, han förklarade. Jag orkade inte höra förklaringen, men det han menade som förklaring var väl att hade inte regeringen slagit ner på demonstrationerna så hade det kanske blivit ett Balkan av hela Kina, med många många miljoner döda. (Tillägg: Fast kinesiska regeringen använde såklart inte Balkan som förklaring, detta var ju 1989 om jag minns rätt)
rahmat2
10-04-2008, 22:24
Såg inte prgrammet.
"filosofie hedersdoktor vid Nankai-universitetet i Tianjin i Kina." - Wiki
Antar att man inte blir det om man anser att det var en onödig händelse?
Aqvakul
11-04-2008, 08:21
Försvarar inte det Jan Myrdal sa.
Försvarar däremot hans rätt att uttrycka sin åsikt.
Tror faktiskt också att det är bra att andra argument kommer fram än de som är PK.
En inte alldeles lätt fråga att besvara: Hur kan vi bidra till att Kina blir ett "bättre" land?
Varför förvånad? Han har ju alltid haft haft samma åsikter!
CITAT (Aqvakul @ 11-04-2008, 09:21)  En inte alldeles lätt fråga att besvara: Hur kan vi bidra till att Kina blir ett "bättre" land? Det skall vi inte. Vi kan heller inte. Det är vi i väst som har den "lägre stickan" så att säga. Vi behöver Kina, Kina behöver inte oss. Trist läge men dom sitter faktiskt med trumf på hand. Dom behöver inte bry sig det minsta vad vi i Väst tycker o tänker.
CITAT (Ralf @ 11-04-2008, 13:49)  Varför förvånad? Han har ju alltid haft haft samma åsikter! Han har måhända alltid haft samma åsikt, men det är inte samma Kina då som nu.
Calypso_bulbosa
11-04-2008, 14:10
CITAT (Bee @ 11-04-2008, 13:03)  ... Det är vi i väst som har den "lägre stickan" så att säga. Vi behöver Kina, Kina behöver inte oss. Trist läge men dom sitter faktiskt med trumf på hand. Dom behöver inte bry sig det minsta vad vi i Väst tycker o tänker. Detta är nog mycket sanningen idag...en produkt av,att vi i väst ständigt sneglar mot kvantitet istället för kvalitet...då hamnar vi i beroendeställning gentemot dem.Inget bra,alls
rahmat2
11-04-2008, 14:17
CITAT (Aqvakul @ 11-04-2008, 09:21)  Försvarar inte det Jan Myrdal sa. ... En inte alldeles lätt fråga att besvara: Hur kan vi bidra till att Kina blir ett "bättre" land? Håller med detta, med tillägget att inte skicka dit religiösa misiler(munkar altså)!
*Stintan*
11-04-2008, 15:31
CITAT (rahmat2 @ 11-04-2008, 15:17)  Håller med detta, med tillägget att inte skicka dit religiösa misiler(munkar altså)! Det finns väl ingen vettig människa som kan försvara Jan Myrdals uttalanden idag. Han är en riktigt obehaglig besservisser. Vad menar du Rahmat med ditt tillägg? Måste fråga så att jag inte missförstår.
Piccante
11-04-2008, 15:49
Ett klipp rån programmet http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/i...ticle2235769.abnu blev jag nyfiken på att se resten för det verkade vara en het debatt....
*Stintan*
11-04-2008, 16:14
CITAT (Markus_H @ 11-04-2008, 16:49)  Ett klipp rån programmet http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/i...ticle2235769.abnu blev jag nyfiken på att se resten för det verkade vara en het debatt.... Länk till debatten gå in under samhälle-dokumentär / debatt http://svt.se/svt/road/Classic/shared/medi...98&a=282974
Snöflinga
11-04-2008, 18:16
CITAT (rahmat2 @ 11-04-2008, 15:17)  Håller med detta, med tillägget att inte skicka dit religiösa misiler(munkar altså)!
CITAT (Netha @ 10-04-2008, 22:49)  I Debatt Svt1 sitter han och försvarar Kina, han försvarar till o med blodbadet 1989 på Himmelska fridens torg.  Till och med värre än så,karln försvarade t.o.m. Pol Pot. Gita
CITAT (Gita @ 11-04-2008, 21:15)  Till och med värre än så,karln försvarade t.o.m. Pol Pot. Gita Har den gode Myrdal månne drabbats av förlust av närminnet? Vet han inte vad alla andra vet vid det här laget? Till och med Birgitta Dahl vet numera att det var fel att hylla Pol Pot och dom Röda Khmererna.
Vi här stödjer ju allihopa Kina! För är det någon här som kan säga att han inte handlar på tex Claes Ohlsson, Jula eller Biltema.
CITAT (Bee @ 11-04-2008, 21:20)  Har den gode Myrdal månne drabbats av förlust av närminnet? Vet han inte vad alla andra vet vid det här laget? Till och med Birgitta Dahl vet numera att det var fel att hylla Pol Pot och dom Röda Khmererna. Jag tror att den gode Myrdahl börjar bli smått senil, träffade förresten honom för ett par år sedan på bokmässan i GBG, då roade hans sig till de närvarandes illa dolda munterhet att med dånande stämma läsa notiser ur diverse kommunistiska tidningar i frukostmatsalen. Gita
*Stintan*
11-04-2008, 20:47
Han har väl alltid varit väldigt kontroversiell men han verkar ju leva helt i det förgångna. Det vore bättre om dom lät gubben sitta hemma i sin stuga och leka med sitt mecano istället för att släpa honom till en tv-studio för att reta upp folk.
Aqvakul
11-04-2008, 20:49
CITAT (Stintan43 @ 11-04-2008, 21:47)  Han har väl alltid varit väldigt kontroversiell men han verkar ju leva helt i det förgångna. Det vore bättre om dom lät gubben sitta hemma i sin stuga och leka med sitt mecano istället för att släpa honom till en tv-studio för att reta upp folk.
CITAT (Ralf @ 11-04-2008, 21:36)  Vi här stödjer ju allihopa Kina! För är det någon här som kan säga att han inte handlar på tex Claes Ohlsson, Jula eller Biltema. Visst gör vi det .. men vi stödjer inte diktaturen för det. Total köpbojkott skulle drabba de redan drabbade människorna.  Men att som Jan Myrdal försvara massmord ... det trodde jag inte någon kunde göra.  Vad har du Ralf för åsikt i frågan? Tycker du att blodbadet på Himmelska fridens torg var ett nödvändigt måste för Kinas framtid eller hur det nu var han uttryckte sig, JM?
rahmat2
12-04-2008, 08:55
Som jag nämnde förut, har jag inte sett programmet. Men Jan Myrdal har jag sett 2003 på demonstrationerna mot Irak-kriget. Han talade i Brunnsparken i Göteborg. Hans ord handlade om krigets faror för människors liv. Någon annan bild av hans insatser har jag inte.
*Stintan*
12-04-2008, 09:26
CITAT (rahmat2 @ 12-04-2008, 09:55)  Som jag nämnde förut, har jag inte sett programmet. Men Jan Myrdal har jag sett 2003 på demonstrationerna mot Irak-kriget. Han talade i Brunnsparken i Göteborg. Hans ord handlade om krigets faror för människors liv. Någon annan bild av hans insatser har jag inte. Ja han gillar ju diktaturfasoner och folkmord så han hade väl helst sett att Saddam fått fortsätta. Sen att jag personligen tycker att USA agerade fel är en annan sak.
CITAT (rahmat2 @ 12-04-2008, 09:55)  Som jag nämnde förut, har jag inte sett programmet. Men Jan Myrdal har jag sett 2003 på demonstrationerna mot Irak-kriget. Han talade i Brunnsparken i Göteborg. Hans ord handlade om krigets faror för människors liv. Någon annan bild av hans insatser har jag inte. Vad fick du för uppfattning om honom?
rahmat2
12-04-2008, 22:25
CITAT (Netha @ 12-04-2008, 23:19)  Vad fick du för uppfattning om honom? En fredaktivist.
*Stintan*
12-04-2008, 22:28
Men jösses
CITAT (rahmat2 @ 12-04-2008, 23:25)  En fredaktivist. Hur kan du se honom som fredsaktivist, efter att ha sett/hört honom tala bara en endaste gång? Är du inte mer intresserad så att du letar upp info om vad han är för någon, vad han har för åsikter i olika frågor osv ? Jag tycker absolut att du ska se Debatt, antingen på nätet eller reprisen ... då får du se vem han egentligen är. En otäck människa som försvarar folkmord.  Se Debatt ... HÄR ... jag såg progr en gång till i morse´.
rahmat2
12-04-2008, 23:05
CITAT (Gita @ 11-04-2008, 21:15)  Till och med värre än så,karln försvarade t.o.m. Pol Pot. Gita När och var gjorde han det?
herkules
12-04-2008, 23:06
jag tycker att den HÄR artikeln om jan myrdal är bra, den säger mycket om honom.
CITAT (rahmat2 @ 13-04-2008, 00:05)  När och var gjorde han det? Det gjorde han i programmet som du inte vill se. Varför väljer du att inte svara på en del frågor ...t.ex den jag ställde dig?
rahmat2
12-04-2008, 23:59
CITAT (Netha @ 13-04-2008, 00:07)  Det gjorde han i programmet som du inte vill se.
Varför väljer du att inte svara på en del frågor ...t.ex den jag ställde dig? Höll på just att se programmet. Det är hans synpunkt om kina. Mäniskor är inte programmerade att bete sig i alla länder politiska frågor på samma sätt. Att han var emot kriget i Irak, är jag säker på. Mycket handlar också om perioriteringar. Idag när man väljer att sätta alla tv- kameror mot just kina( som f.ö. tillsammans med USA och Pakistan och Iran står på Amnestis lisa över mest praktisernade av dödsstraff i världen) blir jag lite fundersam. Varför väljer man först ändra Kina än Saudiarabien, när det sociala livet ser mycket besvärligare ut i Saudiarabien? Med regelr som "tand för tand" och "öga för öga", att kvinnor inte har egna ID-kort etc.
Aqvakul
13-04-2008, 06:36
CITAT (herkules @ 13-04-2008, 00:06)  jag tycker att den HÄR artikeln om jan myrdal är bra, den säger mycket om honom. Tack för lästipset. Det var verkligen en intressant artikel.
Ja, intressant artikel, bra tips, tack.
CITAT (Netha @ 11-04-2008, 21:53)  Visst gör vi det .. men vi stödjer inte diktaturen för det. Total köpbojkott skulle drabba de redan drabbade människorna.  Men att som Jan Myrdal försvara massmord ... det trodde jag inte någon kunde göra.  Vad har du Ralf för åsikt i frågan? Tycker du att blodbadet på Himmelska fridens torg var ett nödvändigt måste för Kinas framtid eller hur det nu var han uttryckte sig, JM? För det första så stödjer du en Kina om du handlar i vissa butiker. Dina pengar är inte öronmärkta till vissa personer. Köper du en vara som är ”Made in China” så stödjer du diktaturen där oavsett vad du säger. Ja antar att du vill att jag ska säga att jag är emot beskjutningarna på Himmelska fridens torg. Sanningen är att jag inte kan säga det, för jag är ej insatt i den frågan. Jag vet ej vad som hände där. Jag vet inte heller vad som hände i toppmötet i Göteborg där man spärrade in folk genom ev olagliga aktioner från polisens sida. Höga jurister har sagt att det som skedde från polisen var olagligt och att medborgarna inte gjorde något olagligt. Ändå så friades poliserna och vanliga medborgare blev dömda till relativt långa fängelsestraff på diffusa grunder. Kan du säga att det som skett är rätt eller fel? Dock så är människan, i väst framförallt, ganska snabb på att fördöma våld i alla dess former. Vi har dock ganska dåligt och kort minne. Vi borde se på saker mera historiskt med ett perspektiv på mellan 100 till 200 år bak i tiden. När jag gör det så ser jag främst två saker. För det första så ser jag att många av de saker som vi idag ser som självklara har tillkommit genom olagliga och ofta våldsamma aktioner. Exempel på detta är mötesfriheten, fackföreningar och den allmänna rösträtten. Saker som varit förbjudna och som blivit tillåtna idag har blivit det genom olagliga aktioner. För det andra så ser jag att många händelser som sker idag på vårt jordklot fördömer vi. Vi tycker illa om att tex. Rober Mugabe delar ut jord till sina så kallade krigsveteraner. Militären i Kambodja delar ut egendom till sig själva. Detta är ju precis samma sak som har skett i Sverige, En stor del av viss adels förmögenheter idag består av ”gåvor”/landområden som kungen delat ut till lojala medarbetare som belöningar.
CITAT (Ralf @ 14-04-2008, 12:37)  För det första så stödjer du en Kina om du handlar i vissa butiker. Dina pengar är inte öronmärkta till vissa personer. Köper du en vara som är ”Made in China” så stödjer du diktaturen där oavsett vad du säger.
Ja antar att du vill att jag ska säga att jag är emot beskjutningarna på Himmelska fridens torg. Sanningen är att jag inte kan säga det, för jag är ej insatt i den frågan. Jag vet ej vad som hände där. Jag vet inte heller vad som hände i toppmötet i Göteborg där man spärrade in folk genom ev olagliga aktioner från polisens sida. Höga jurister har sagt att det som skedde från polisen var olagligt och att medborgarna inte gjorde något olagligt. Ändå så friades poliserna och vanliga medborgare blev dömda till relativt långa fängelsestraff på diffusa grunder. Kan du säga att det som skett är rätt eller fel?
Dock så är människan, i väst framförallt, ganska snabb på att fördöma våld i alla dess former. Vi har dock ganska dåligt och kort minne. Vi borde se på saker mera historiskt med ett perspektiv på mellan 100 till 200 år bak i tiden. När jag gör det så ser jag främst två saker.
För det första så ser jag att många av de saker som vi idag ser som självklara har tillkommit genom olagliga och ofta våldsamma aktioner. Exempel på detta är mötesfriheten, fackföreningar och den allmänna rösträtten. Saker som varit förbjudna och som blivit tillåtna idag har blivit det genom olagliga aktioner.
För det andra så ser jag att många händelser som sker idag på vårt jordklot fördömer vi. Vi tycker illa om att tex. Rober Mugabe delar ut jord till sina så kallade krigsveteraner. Militären i Kambodja delar ut egendom till sig själva. Detta är ju precis samma sak som har skett i Sverige, En stor del av viss adels förmögenheter idag består av ”gåvor”/landområden som kungen delat ut till lojala medarbetare som belöningar. Nu låter du precis som J Myrdal ... svävar ut och pratar om mycket annat än det jag frågade om. citat ur citat " Ja antar att du vill att jag ska säga att jag är emot beskjutningarna på Himmelska fridens torg. Sanningen är att jag inte kan säga det, för jag är ej insatt i den frågan. Jag vet ej vad som hände där. "Tack för svar.
herkules
14-04-2008, 13:11
CITAT (Netha @ 14-04-2008, 13:06)  Nu låter du precis som J Myrdal ... svävar ut och pratar om mycket annat än det jag frågade om. /..../ fast det är ju det som är grejen med jan myrdal, han är så otroligt historiskt kunnig och tar hänsyn till det han vet innan han uttalar sig, jag skulle vilja kalla hans "utsvävningar" förklaringar till hans ställningstaganden.
CITAT (Netha @ 14-04-2008, 13:06)  Nu låter du precis som J Myrdal ... svävar ut och pratar om mycket annat än det jag frågade om....
Tack för svar. Jag känner mig lite hedrad när du jämför mig med Jan Myrdal. Vet ej om jag svävar ut... men du bemöter ju ej mig heller.
Gunilla T
14-04-2008, 17:47
Kina idag är ett arv efter ordförande Mao (1949 -1976) historiens värsta massmördare. Hur någon kan komma på tanken att försvara detta fruktansvärda arv är för mig en gåta.
För några år sedan utkom boken "MAO - den sanna historien" skriven av Jung Chang och Jon Halliday - en tegelsten men väl värd att läsa om man är intresserad av Kina idag och igår.
Det som skiljer Mao från andra massmördare som Stalin och Hitler är att han fullständigt saknade en ideologi, annat än den egna makten. Han var aldrig kommunist - det råkade bara vara kommunismen som var möjlig för att genomföra ett maktövertagande.
Kinas folk har lidit något så fruktansvärt...och gör det fortfarande.
CITAT (Ralf @ 14-04-2008, 17:25)  Jag känner mig lite hedrad när du jämför mig med Jan Myrdal. Vet ej om jag svävar ut... men du bemöter ju ej mig heller. Hur som helst var det en intressant utsvävning, tack. Bland annat nämner ju du det absurda som hände efter poliskravallerna i Göteborg; där fick ju vanliga ungdomar fängelse för att de kastat kex, pekat i ett olagligt väderstreck, eller skickat SMS.
rahmat2
14-04-2008, 19:09
CITAT (rahmat2 @ 11-04-2008, 15:17)  .... med tillägget att inte skicka dit religiösa misiler(munkar altså)! Idag kan man inte komma med i tv lite hur som helst. Beroende på kostnaderna som produktion av tv-program innebär. Jag skulle kunna tycka sådant: - i många länder finns det tv-program, där en ung tjej lägger sig i ett badkar med grejer från ett avlopp bara för att kunna komma med i Tv. -många europeiska tv-bolag har satsat på just Kina idag. -av allt som finns i Kina nämns munkar som förändringens "hjältar". Rättstatsprincipen som skäl kräver avskyldhet mellan staten och de religiösa institutionerna, så som kyrkan, Moskén, Synagogan och Tempeln. - När man sitter i Europa ska man absolut inte godkänna de religiösa institutionernas inblandning i statens arenor i andra länder. -Så länge många från länder i Nord(I-land)turistar i Kina och inte i saudiarabien, vill jag byta system i Saudiarabien först. Turister kan inte andas i Saudiarbien. -...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|