Jess
Hej!
I tre år så har jag trott att mina rosor har varit väldigt dåliga. Buskrosor. Men så har jag nu fattat att det enda som växte på rosen var vildskott. Det måste ha varit vildskott, rosorna såg inte bra ut!
När jag nu har tagit bort alla fula skott så är det bara en grå rotklump kvar, med tre korta grå grenar på varje rot. Nån som vet om det är kört för dom "riktiga" rosorna nu?
Vad gör jag?

Jess help.gif
renate
Om det inte kommer nytt över ympstället utan bara nerifrån grundstammen ser det ut att rosen har dött.Du kan ja avvaktar lite och ser om det finns liv i rosen.
Jess
Tack för svaret!
Jag ska inte beskära det lilla som är kvar av rosen eller nåt? Kan den bara plötsligt börja växa?
(Om jag har tur...)

Jess
svennis
Hej! Du kan väl pröva rosor på Egen rot.
I många fina trädgårdar är det en Canina ros som växer, den är ju fin, men inte meningen precis.
Det är nog den du har, det är kört. blush.gif
Är det många som vill ha rosor på egen rot så rättar maknaden sig.
Har du tillfälle att besöka Roskraft som har rosor på egen rot.
Jess
Jaha, så det är många som inte känner till att det kan bli vildskott då, och så plötsligt har dom tagit över hela rosen.. Varför är inte alla rosor man köper på egen rot och får man inte tag i det om man handlar på ett helt vanligt ställe som säljer plantor?

Jess
Stiffe
Nej, på "vanliga" plantskolor får du alltid okulerade rosor. Orsaken är ekonomisk. Det går mycket fortare att driva fram försäljningsbara plantor genom okulering, och tid är pengar. Dessutom så går det åt mycket mindre material av den ädla rosen vid okulering, än vid sticklingsförökning. /S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon