MammaMattsson
10-04-2008, 23:57
Hade ett intressant samtal idag, med min lokala handelsträdgård, som inte ingår i någon stor kedja. Jag frågade vart de hade vårlökar ( Man vill ju kolla!) och då berättade ägaren att de inte tagit in några i år, därför att nästan ingen köpt.
Ägaren i sin tur hade talat med säljaren från Weibulls, som hade berättat att förra året så hade Weibulls gått back väldigt mycket på dessa varor. Inte bra, inte bra alls tänkte jag, och ägaren (Bosse) sa att han var övertygad om att sortimentet kommer att krympa enormt inom en tre fyra år, för att denna trend hållt på ett par år.
Jag frågade varför, och han sa helt enkelt att folk i gemen vill ha allt "färdigt". Det vill säga, de köper blommande nya plantor varje år, och slänger till hösten. Detta gillar inte jag, därför att variationen kommer att försvinna i så fall, och jag kommer att vara väldigt rädd om mina sommarknölar nu, och bevara dem med sortnamn. Är det fler som hört samma sak här?
Blä!
Visst är det så att trädgård i mycket blivit en handelsgrej, och det har blivit trender och så, men att man skall ha allting klart på fat?
Vad kommer att hända med kunskapen då? En stor del av glädjen anser jag iallafall är ju att man sätter fula knölar och lökar och får fram något fantastiskt vackert helt själv?
Mycket bottnar väl i den stressade nutidsmänniskan, men vadå....
Det låter verkligen konstigt! Idag när både
trädgårdsintresset och miljömedvetenheten är så stor.
Konstig inställning från handlarna dom borde ju i stället
visa på vilket utbud det finns med lökar mot att köpa
färdiga plantor. Torvan
160kvm stort hus
11-04-2008, 07:15
Usch va tråkigt, det får vi verkligen inte hoppas!!!
Man borde informera "allmänheten" om hur enkla lökväxter egentligen är.
Bara att sätta ner i jorden, sen klarar dom ju sig i princip själva.
Cyrillia
11-04-2008, 09:19
Jag har inte märkt det så mycket i affären. Tvärtom faktiskt. I år hittade jag saker som inte fanns i fjol. Så det är kanske väldigt olika på olika håll i landet.
Däremot känner jag igen "slit-och-släng"-mentaliteten. I princip ingen av våra grannar kan tänka sig att "förfula" sin trädgård med en kompost! Och en av grannarna slet upp tusenskönorna i samma ögonblick som de visade tecken på att börja vissna och kastade dem i soptunnan...
Jag kan tycka att den vissnande trädgården är vacker den också. Allt behöver inte vara perfekt och "tidssparande". Det är ju en njutning i sig att få se det växa, tycker jag.
Cockaby
11-04-2008, 13:52
Jag kan mycket väl förstå det. De "vanliga" trädgårdsägarna planerar inte dina trädgårdar i lika stor omfattning, det är då mycket lättare att köpa färdiga plantor som man faktiskt ser hur de ser ut. För mer "avancerade" trädgårdsvänner som vill ha ett större utbud så har ju de lokala handlarna fått ordentlig konkurrens av olika bolag som marknadsför sig på internet och gladeligen skickar över hela Sverige. Det är ju en omöjlighet för de lokala handlarna att klara av den konkurrensen.
Tror inte man behöver vara alltför orolig över att det kommer försvinna helt. Min erfarenhet efter en kort tid på det här forumet är att det finns en hel del smågalna trädgårdsmänniskor som kan tänka sig att lägga ner en hel del pengar och tid för att köpa och odla udda sorter av det mesta. och så länge det finns en efterfråga så kommer det finnas utbud. Det är bara kanalerna för försäljnignen som ändras.
/Susanne
Jag tror faktiskt att en del av det sitter i okunskap.
Tex så hade jag själv ingen aning om att man kunde gräva upp fuchior och dahlior och spara förrän förra sommarn, de säljs ju som sommarplant.
Kilmister
12-04-2008, 06:02
Som vanligt så har ju okunniga handlare och lycksökare lyckats med bedrfiften att skjuta sig själva i foten ännu en gång. Får hoppas att det går över.
Åsa, mälardalen zon 2
12-04-2008, 09:25
Fler & fler shoppar även på nätet för då är ju utbudet större + i många fall billigare (dessa kunder shoppade troligtvis i butik förr då man inte kunde beställa så lätt via datorn) och nu går det ju utmärkt att även handla i andra EU länder, det är ju en hel del svenskar som handlar hos ex. Verberghe och för de som inte vill handla utanför sverige så finns ju Lilla Fiskaregatans trädgårdsbutik.
Jag tillhör de som inte köper sommarlökar av den enkla anledningen att jag inte gillar de, nja inte så mycket i alla fall,de ska ja grävas upp till hösten. Däremot har jag dalior och de gräver jag upp till hösten.Inte slänger jag mina pelargonior och fuchsior på hösten,de tar jag in och ut till våren igen.Köper inte slit och slängblommor.det är klart tagetes slänger jag på komposten när de frusit men de sår jag själv som de mesta sommarblommor,har inte så många.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.