MammaMattsson
Det finns en glänta i skogen, som jag tror bara jag känner till, för det går inte en stig dit, utan är snårigt och jobbigt att gå till. När jag för många år sedan gick vilse som barn, så hittade jag gläntan. Jag kom ihåg det för ett par år sedan, för jag kom ihåg de jättefina blommorna som växte där, så jag beslöt mig för att leta efter stället.

Jag hittade det. Och, det växer massor av Marianycklar där. En av de svenska orkideerna.... smiley_small_hug.gif

Har inte berättat för någon var de finns, för jag är lite rädd att någon skall ta en spade, trots att det inte är Cypripedium vi talar om nu, man vet aldrig vilka galenskaper någon kan hitta på.

Min andra hemlis?
jo, ett kantarellställe mormor visade mig när jag var sex år, det finns massor. 3 kilo förra året!
ängsvädd
Vilka skattkammare wub.gif Vad är Marianycklar för orkidé? Har du någon länk eller vetenskapligt namn? Jag har haft en nattviol på tomten men det är inte alla år den kommer.
160kvm stort hus
wow läckert!! Kommer ihåg när jag var liten ( även om det inte var såå länge sen ) när man hittade små gläntor i skogen. Underbart!!
Gossen Ruda
Jungfru Marie nycklar En fin orkidée som finns lite här och var, inte så kräsen som dom flesta andra.
Lars-Olof Arvids
Ruda, du hann före! tongue.gif I mina marker var det ganska gott om Jungfru Marie nycklar när jag var liten. Sedan dess har de minskat mycket, men jag vet ju att det ännu är gott om dem på andra håll.

MammaMattsson, vad härligt med sådana hemliga gläntor i skogen! wub.gif

Olle
Gossen Ruda
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 11-04-2008, 08:19) *
Ruda, du hann före! tongue.gif I mina marker var det ganska gott om Jungfru Marie nycklar när jag var liten. Sedan dess har de minskat mycket, men jag vet ju att det ännu är gott om dem på andra håll.

MammaMattsson, vad härligt med sådana hemliga gläntor i skogen! wub.gif

Olle

laugh.gif rolleyes.gif En snabbis, lite att göra på jobbet nu. Jo, den har minskat vilket jag tror beror på igenväxningen av skogen. Visserligen klarar sig orkidéerna sig bra även i skugga tack vare svamppartnern men konkurrensen ökar ändå.
Orkidétjuven
Jag har också ett sådant hemligt ställe utanför Norrköping

Min sambo har ett sådant hemligt ställe hemma utanför östersund med guckosko.
zaaritha
Grattis! Fortsätt att skydda dina favoriter!
L8 B.
Moss!
Har förstått att det finns mängder av varianter, inom smile.gif tror jag fotat några färvariationer...

MammaMattsson
Underbara bilder!

ja, jag är så glad över att de bara finns, att de inte försvunnit!
Lars-Olof Arvids
CITAT (L8 B. @ 13-04-2008, 11:09) *
Moss!

Där var jag igår när du skrev inlägget, närmare bestämt på auktion hos Moss akvarieklubb! giggle.gif

Härliga bilder du visar! Jungfru Marie nycklar är verkligen vackra med sina variationer i både färg och form. wub.gif

Olle
Eva-Helene
L8 B, tack för att du visade dina fina bilder! wub.gif
Aqvakul
Vilka fantastiska bilder! wub.gif
Anma
Jag har en hemlis jag med, har vilda orkideér på tomten. Och de är inte ditflyttade! Den delen av tomtet kommer att förbli orörd. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon