Full version: mögel
mb28
Hej hej!

Jag har planterat chili och tomatplantor inomhus. Nu kommer det mögel i krukorna! Varför?! Jag har krukorna stående i fönstret.

År novis på odling och blir så ledsen om jag måste slänga allt nu. Är det skadligt?

Tacksam för hjälp!
Cathis
Låter som att det är för fuktigt, har du plast över krukorna? ta av och lufta i så fall.
Vet inte om fröerna har tagit skada, det finns säkert någon annan här som kan det
bättre.

ohlson
Som tidigare; Lufta. Sen kan du vattna med Atamon, som köps där sylt och socker brukar stå i affären.
( Finns gamla trådar om detta)
Lycka till.
/Maria
Sussie F-Flower
Jag ser det som ett tecken på dels för mycket vatten men kan även vara dålig ventilation inomhus.
Fuktig luft samt stillastående luft ger ofta mögel.

Dra igång en liten fläkt, bordsfläkt eller liknande...
mb28
Tack! Har ej haft folie över men det kan nog stämma att luften i det rummet stått stilla.

Nu blir det vädring!

Ska jag plantera om plantorna? Jag tänker att det kanske kan sprida sig till de andra plantorna confused.gif

Sussie F-Flower
Jag troooor inte att du behöver plantera om. Ska väl isåfall vara om det blivit helt täckt av mögel....
Tror att det räcker med att du pillar bort längst upp.

Får du ny och bra luft i rummet så blir det nog inte gynnsamt ändå för mögelsvamparna/sporerna.

Ställ plantorna lite varmt något/ett par dygn så torkar det upp i dom.

Hoppas det blir fina plantor med god skörd! yes.gif
Kilmister
Alla har nog rätt i sina svar. Men det behöver inte vara att du gjort något fel.
Jag köpte en säck blomjord ifrån plantagen och alla dessa fick mögel som iofs senare försvann. Resten av krukorna fick annan jord och ingen av dessa fick mögel.
Nu påstår jag inte att plantagen är sämre generellt, men just min påse hade åtminstone en del mögelsporer i sig kan jag garantera.
mb28
Vattnade med atamon och vips så var möglet borta! thanks.gif

Plantorna räddade för denna gång!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon