Har tänkt plantera två äppelträd och har varit i kontakt med en plantskola i närheten. Fick tipset att plantera Aroma, röd amorosa, Katja alt gravenstein. Dom hade inte eplantor men påstod att träden var "uppväxta" i skåne (bor själv i södra skåne). Funderar på hur jag ska ställa mig till det? Tror ni det är ok? Synpunkter ang sortval? Skulle gärna vilja ha ett träd som det går att plocka från på sommaren och äta direkt och ett som går att lagra. Vill ha ett träd som blir större och tänkte därför köpa ett träd på A2 stam.
Tack på förhand
Jag vet inte så hemskt mycket, men jag har fått intrycket att A2-stam ger frukt först efter ganska många år, så du får räkna med att vänta länge.
Jag har köpt ett familjeträd, vilket säkert var ganska dumt, och det var inte heller någon e-planta. Det har nu överlevt sin första vinter. Amorosa är förmodligen goda, de är ju släkt med Aroma. För variation hade jag nog inte tagit Aroma och Amorosa, eftersom de är så lika. Gravensteiner är nog inget man går och äter, det är väl mer ett matäpple?
Mina ätfavoriter är Cox orange, Aroma och Åkerö. Men det finns ju hur många som helst. Signe Tillisch är bra matäpplen, men de får ofta skorv. Belle de boskoop är också bra matäpplen, har jag för mig.
Jan af Lisö
11-04-2008, 11:44
Gravensteiner kan drabbas av fruktträdskräfta.
Amorosa = röd Aroma, otroligt vackert, otroligt gott äpple (har själv). Mognar i oktober och kan lagras till slutet på året.
Cox Orange och Åkerö är också fina, tyvärr mottagliga för frukträdstkräftan. Åkerö skall nog inte odlas i Skåne utan i Mälardalen och uppåt, vissa äpplen blir inte bra i för "bra" zon, t.ex Säfstaholm och Åkerö.
Som höstäpple skulle jag rekommendera Amorosa utan att tveka !!!
Sommaräpple är det svårare med, problemmet är oftast att det är kort tid som de smakar gott, sen blir de mjöliga. Transparente Blanche är det mest kända sommaräpplet, men är kräftkänsligt.
Det har skrivt en bra bok om svenska äpplen (240 svenska äpplen, skriven av Håkan Svensson), kanske värt att läsa igenom innan du köper ett äppelträd ???
Ett alternativ kan ju vara att du skaffar ett Amorosaträd och ett "ympträd", där du med tiden ympar i flera sorter så att trädet levererar äpplen från tidig sommar till sen höst/vintern. Ett sånt ympträd har jag, har redan ympat 3 sorter och skall köpa 2 till på Trädgårdsmässan idag, att ympa är kul (och inte så svårt om man läser en bra instruktion och är noggran). Trädet blir kanske inte jättevälformad med tiden, men vad gör det ???