Jag har ett litet utrymme i en smal rabatt där det står ros - pion -ingenting - klängros. Istället för ingenting skulle jag vilja ha något som är vackert på vintern när rosor och pioner inte är till någon större glädje.
Jag tänker mig en buske med skulpturalt, förvridet växtsätt, eller något i den stilen. Är dock öppen för alla förslag. Den ska inte bli mer än 1/2-1 meter bred och 1 meter hög. Rabatten har sol under förmiddagen och jag bor i zon 1.
Några förslag?
Ormhasseln har ett skulpturalt och förvridet växtsätt, dock så blir den nog både högre och bredare än dina önskemål.
Ja, jag har strukit den pga av storlek.
Det måste inte vara något så extremt, men något som är vackert på vintern, har vacker form. Det finns en tujahäck alldeles i närheten, så jag vill inte ha något städsegrönt i barrgenren. Och formklippt buxbom skulle nog se underligt ut.
Lilla Sibirien
11-04-2008, 19:06
Vad är vaacker på vintern?
Antingen menar du något som är städse grönt eller barrväxt? Om du har ratar barrväxt, så kanske mahonia, lager. Ja, det finns fler städsegröna växter nere i zon 1 men nu minns inte jag flere. (annars finns det ju också många fina gröna barrväxter som är låga och bara syns på vintern, men en barrväxt mår inte bra av en pion som lägger sig över den och täcker barren).
Funderar nu på vingad benved, en sort som heter compactus och blir max 1 meter hög. Den är i varje fall fin på hösten, och jag tänker mig att "vingarna" kan göra den intressant på vintern. Inte för att jag har sett någon på bild som inte var i höstskrud...
Ingrid Zon3
14-04-2008, 22:46
Min ormhassel växer vansinnigt långsamt. Var ca 50 cm hög när jag fick den för 4 år sen. Nu är den inte ens ca 80 cm. Fick den i inflyttningspresent. Satt en IKEA-etikett på krukan
Det enda jag beskär är de (raka) rotskotten, har inte behövts nåt mer.
Det finns numera en rödbladig variant som jag tycker gör att den försvarar sin plats bättre i rabatten, men "fådda blommor" kan man ju inte bara gräva upp (eller...??)
Med en så liten buske som önskas är det lättare att tänka i vinterfärg än i form, iallafall om man väljer bort hasslarna osm redan nämnts.
Korneller kan ha röda elelr illgröna grenar, kolla på korallkornell och gullkornell på nätet. Vingad benved är fantastisk på hösten i sina illröda och oranga bladfärger men jag personligen tycker inte att vingarna är så uppseendeväckande på vintern. Däremot finns det ju en ros som har mycket intressanta röda taggar och vingformade grenar...
vad är det rosen heter nu igen, Kerstin elelr ni andra rosexperter?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.