|
Dito Verde
11-04-2008, 09:23
Hej Nu kommer jag dragandes med min jätteböna från Australien igen. Jag har fler bönor och ger gärna bort en till den som kan identifiera växten. Den är riktigt rolig och är nu snart två meter lång (grodde för ca 2 mån sedan). Skidan plockades i ett träd på en ö i Barriärrevet. Som ni på bilden är det ett trassel av slingergrenar. Jag vet inte om bönan hängde på en separat slingerväxt eller om den kom från själva trädet. Jag lägger in fler bilder efterhand som den växer. med sikte på en skida.JPG från trädklättringen.jpg Jättebönans blad 1 apr_1207.jpg IMG_1258.jpg IMG_1260.jpg
Eva i Höga
11-04-2008, 10:18
Ja, inte vet jag vad detta är men skulle gärna "vinna en sån böna"! Den ser rolig ut och bladen är ju vackra.
sqrulan
11-04-2008, 11:53
http://asgap.org.au/gallery.htmlOj vad spännande och så nyfiken jag blev.Här kommer en länk som kanske kan hjälpa. Hoppas att vi får svar idag,jag har inte en aning.  Är det du som klättrar i trädet?
Oj min första tanke var ju mangrove, har paddlat kanot bland dem i Afrika men gissar att den finns i Australien också?
Dito Verde
11-04-2008, 21:47
Jag tackar så här långt för länk och tips. Jag hittade inget på länken. Tidigare har jag gissat på Black bean men skulle behöva hitta någon bild på en ung planta eller på bladen för att kunna jämföra. Men det är ändå något som inte riktigt känns rätt med black bean ( castanospermum), bl a färgen på bönorna. Jag har letat på många sidor runt om i cybervärlden och hoppas nu med denna tävling att någon kan bättre. Den som kan identifiera med namn (och helst bild) får en stor fin böna. Mangrove är det inte tyvärr. Min böna växte på en regnskogsö och den plockades ganska högt upp. Mangrove håller väl sig till vattenbryn? Ja Sqrulan, det är jag som klättrar. Snälla, försök igen. Ingen som känner någon expert? /p
zaaritha
11-04-2008, 22:09
Brödträd?
Blomstertanten
11-04-2008, 22:32
Castanospermum australe är det nog inte. Både "ärtskidan" och bladen ser annorlunda ut. Krossade blad ska visst lukta gurka läste jag nånstans. Men nån slags ärt- eller bönväxt borde det ju vara.
Blomstertanten
11-04-2008, 22:42
CITAT (Mollis @ 11-04-2008, 18:36)  Oj min första tanke var ju mangrove, har paddlat kanot bland dem i Afrika men gissar att den finns i Australien också? Mangrove är tydligen inte en speciell sort , utan det är en massa olika arter som växer i tropiska eller subtropiska kustregioner med tidvatten.
Dito Verde
11-04-2008, 22:43
CITAT (zaaritha @ 11-04-2008, 23:09)  Brödträd? Nix, inte om du menar Araucaria araucana. Något annat förslag?
*Stintan*
12-04-2008, 06:52
Kan det vara en sorts Entada
Blomstertanten
12-04-2008, 08:05
CITAT (Stintan43 @ 12-04-2008, 07:52)  Kan det vara en sorts Entada  Entada tvivlar jag på att det kan vara. För det är tydligen en mimosaväxt och har inte alls den typen av blad. Jag har kollat in flera olika sorters entada och ingen är lik på bladen.
Blomstertanten
12-04-2008, 08:28
Har hittat något nu som det kanske kan vara Mucuna  Finns ett hundratal olika.
*Ulrica*
12-04-2008, 08:33
Jag ger mej också in i tävlingen! Min detektiv-approach är att utgå från de lokala faunan. Jag har gissat att ön är Green Island eftersom den enligt deras hemsida "In fact, of the 300 coral cays on the Great Barrier Reef, Green Island is the only one with a rainforest". HemsidaNu går sökandet vidare....
*Ulrica*
12-04-2008, 08:42
Enligt faktablad från ön finns bland annat dessa växter: 1. Octopus Bush 2. Cardwell Cabbage 3. Coastal She-Oak or Whistling Pine 4. Cheesefruit 5. Pandanus 6. Beach Hibiscus 7. Beauty Leaf 8. Strangler Fig or Banyan Tree 9. Fish Poison Tree or Indian Beech 10. Coconut Palm 11. Beach Almond Tree 12. Bloodwood, Bleeding Heart or Spear Tree 13. Coral Tree or Flame Tree 14. Goats Foots Men ingen av dem liknar alls din böna....
*Ulrica*
12-04-2008, 08:52
Hinner inte leta mer just nu, men här finns en mycket bra länk, tror jag. Bara en till: Green Island National Park
*Ulrica*
12-04-2008, 11:22
Blomstertanten
12-04-2008, 11:46
Mucuna pruriens kanske ?
Dito Verde
12-04-2008, 13:05
CITAT (Blomstertanten @ 12-04-2008, 12:46)  Mucuna pruriens kanske ?  Det lutar nog åt det, men jag är inte 100% säker ännu. Behöver jämföra lite bladbilder om jag hittar några bra. Det stod något på ett ställe man kunde röka bladen med effekten "mild stoning" samt något om afroditikum. Tänk om jag sysslar med något olagligt? Common name: Cow itch, velvet bean, bengal bean NATIONAL WEEDS PROGRAM,POTENTIAL ENVIRONMENTAL WEEDS IN ASTRALIAN, CANDIDATE SPECIES FOR PREVENTATIVE CONTROL , By S. Csurhes and R. Edwards Family: Fabaceae Mucuna pruriens is an annual (or sometimes short-lived perennial), leguminous vine capable of growing to 6m in length. The leaves are alternate with three large, rhomboid-ovate leaflets. The flowers are white to dark purple and hang in long racemes. M. pruriens produces clusters of pods that are curved (c. 4 to 8cm long) and contain 2 - 6 seeds. The seeds vary in colour from black, white to mottled. The pods are covered with reddish-orange hairs that are readily dislodged and can cause intense irritation to the skin (Michael 1989). It has been planted as a cover crop under coconut plantations in Sri Lanka (Ravindran 1988) and the pods and beans have been used to feed livestock (Ravindran 1988). It is native to India and has become pantropical. It is recorded as a weed in Mozambique, Mexico, Madagascar, Jamaica and many other pan-tropical countries (Holm et al. 1979). It has a tendency to scramble over other vegetation, sometimes climbing to the tops of trees (Michael 1989). Michael (1989) listed M. pruriens as a significant potential weed threat to northern Australia. The plant generally requires a hot, moist climate for maximum growth' although cultivars have been developed which can grow in temperate climates (Whyte 1953 in Ravindran 1988). M. pruriens (L.) DC. and var. utilis (Wight) Burck. are cultivated as pasture plants in Queensland. The plant can grow in a range of habitats and could become naturalised in grasslands, bushland, riverine forest and forest edges throughout tropical and subtropical regions. Eradication is not considered feasible due to the plant's widespread use as a pasture legume.
Dito Verde
12-04-2008, 13:20
CITAT (*Ulrica* @ 12-04-2008, 09:33)  Jag ger mej också in i tävlingen! Min detektiv-approach är att utgå från de lokala faunan. Jag har gissat att ön är Green Island eftersom den enligt deras hemsida "In fact, of the 300 coral cays on the Great Barrier Reef, Green Island is the only one with a rainforest". HemsidaNu går sökandet vidare....  Bra tänkt. Skulle så klart sagt att ön hette Long island och ligger i ögruppen Whitsundays "nedanför/innanför" revet. /p
Blomstertanten
12-04-2008, 14:24
Dom bladbilder jag hittat är inte exakt lika , lite för runda i formen , men hitills är den mucunan mest lik.
Dito Verde
12-04-2008, 18:14
CITAT (Blomstertanten @ 12-04-2008, 15:24)  Dom bladbilder jag hittat är inte exakt lika , lite för runda i formen , men hitills är den mucunan mest lik. Ja, du leder denna tävlingen, med ditt konkreta tips som stämmer väldigt bra. Min böna har ju bara fått 6 bladknippen ännu. Kanske de förändras med tiden? Kan du visa vilka blad du hittat som syns tydligt? /p
*Stintan*
12-04-2008, 18:24
*Stintan*
12-04-2008, 18:31
sqrulan
13-04-2008, 11:48
Jag blir galen av nyfikenhet,har suttit och sökt på nätet i en timme nu men hittar inget närmare än velvet bean. Det blir spännande att höra resultatet av tävlingen.
Blomstertanten
13-04-2008, 13:17
CITAT (sqrulan @ 13-04-2008, 12:48)  Jag blir galen av nyfikenhet,har suttit och sökt på nätet i en timme nu men hittar inget närmare än velvet bean. Det blir spännande att höra resultatet av tävlingen. 1 timme är ingenting !  Satt i timmar i går och letade ! Och jag vill inte ens ha vinsten ifall jag skulle hitta rätt  Men jag vill veta vad det kan vara för växt
Blomstertanten
13-04-2008, 13:27
CITAT (Dito Verde @ 12-04-2008, 19:14)  Ja, du leder denna tävlingen, med ditt konkreta tips som stämmer väldigt bra. Min böna har ju bara fått 6 bladknippen ännu. Kanske de förändras med tiden? Kan du visa vilka blad du hittat som syns tydligt? /p Här är en tecknad bild : Mucuna pruriensAnnars visar de flesta bilder mest blommorna och frökapslar. Har hittat en annan , Mucuna bennetti , men svårt hitta riktigt bra bladbilder. Och vet inte alls om den ens växer i Australien , den kallas visst New Guinea Creeperoch ibland Red Jade Vine. Tydligen kallas en del av Mucunasorterna för nåt med vin. Det var det som fick mej på spåren , för jag tänkte lite åt vinhållet när jag såg dina blad. Visserligen var det nog mer åt rådhusvin eller nåt sånt
Dito Verde
13-04-2008, 13:40
Hej alla
Nu har jag skickat iväg bilderna till en av de länkar jag fått här med frågan om det kan vara Mucuna pruriens även om bladen inte är så runda. Vi får se om de bemödar sig med att svara. Jag tror nog allt på det iallafall.... Visst är det så att de unga bladen på våra vanliga störbönor också ser annorlunda ut i början för att med åldern bli rundare? Blommarna på Mucuna pruriens liknar ju väldigt mycket mina blåa störbönors blommor. Jag tror att de är släktingar på långt håll. /p
Blomstertanten
13-04-2008, 14:06
CITAT (Dito Verde @ 13-04-2008, 14:40)  Hej alla
Nu har jag skickat iväg bilderna till en av de länkar jag fått här med frågan om det kan vara Mucuna pruriens även om bladen inte är så runda. Vi får se om de bemödar sig med att svara. Jag tror nog allt på det iallafall.... Visst är det så att de unga bladen på våra vanliga störbönor också ser annorlunda ut i början för att med åldern bli rundare? Blommarna på Mucuna pruriens liknar ju väldigt mycket mina blåa störbönors blommor. Jag tror att de är släktingar på långt håll. /p Blir spännande att se om du får något svar. Håller tummarna !
Dito Verde
15-04-2008, 10:13
Jag fick nobben på det första stället. Rainforest..nånting. Nu har jag skickat bilderna till Australian National Botanic Gardens. Borde kanske skickat till dem direkt. Men vad säger du Blomstertanten, vill du inte ha vinsten? Vad vill du ha istället? Jag tror att de kommer att svara att det är en Mucuna pruriens och då har ju du vunnnit.
sqrulan
15-04-2008, 10:47
Jag skulle då inte tacka nej till den vinsten,det kanske bara blev lite fel då hon skrev.Själv så älskar jag att så spännande växter,mina barn brukar komma hem med fröer från andra länder. Min dotter kommer hem från en resa i Thailand och Malaysia bl.a så jag hoppas på lite spännande fröer då.
Blomstertanten
15-04-2008, 12:26
CITAT (Dito Verde @ 15-04-2008, 11:13)  Jag fick nobben på det första stället. Rainforest..nånting. Nu har jag skickat bilderna till Australian National Botanic Gardens. Borde kanske skickat till dem direkt. Men vad säger du Blomstertanten, vill du inte ha vinsten? Vad vill du ha istället? Jag tror att de kommer att svara att det är en Mucuna pruriens och då har ju du vunnnit. Vill ha o vill ha  Handlar väll mest om att jag INTE har plats !!!  Trotts att stora hoyadöden inträffat här precis som vanligt under vintern !
Dito Verde
16-04-2008, 09:07
Nu har jag fått ett svar. Det ser ut att stämma tycker jag när jag googlar runt. Du ledde mig på rätt spår Blomstertanten och jag skickar en böna till dig om du PM:ar din adress.
Hi I suspect your photographs are of Mucuna gigantea. The leaves resemble the juvenile leaves of this species. The fruit look like a good match and the habitat and distribution are also correct for this species. Regards Frank Frank Zich | Curator | Australian Tropical Herbarium Office 07 4059 5014 | Collection Room 07 4042 1818 | fax 07 40421842 frank.zich@csiro.au Postal: E2 building, J.C.U. Cairns Campus, P.O. Box 6811, Cairns QLD 4870 Street: E2 building, J.C.U. Cairns Campus, McGregor Road, Smithfield QLD 4878
sqrulan
16-04-2008, 10:02
 Grattis Blomstertanten! Vad roligt att få veta vad det var,lycka till! Visa gärna en bild då den blir stor,för den verkar ju vara en ganska stor- växt slingrande planta.
Blomstertanten
16-04-2008, 22:51
 Men vad kul att vi äntligen fick veta vad det är !!!!!!!!!!! Och nu tycker jag det ska bli jätttekul att se om jag kan lyckas med Mucuna gigantea I värsta fall får jag väl göra mej av med någon hoya så jag får plats eller så får katten hitta nån annan sittplats !
sqrulan
17-04-2008, 18:26
Ha,ha hoppas att du lyckas!  Visa gärna bilder så jag får se hur det går!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|