mogge92
Hej allihopa! Jag har suttit och kollat på lite internet sidor nu, och jag hittade många intressanta plantor på en sida i USA. Har varit i kontakt med dem och de säger att de kan skicka till sverige för 15$, vilket med dagens dollar inte är så värst mycket. Då undrar jag om någon här har erfarenheter att beställa växter från andra delar av europa/USA och hur det har gått för er? Är även lite osäker på vad tullarna släpper igenom. all hjälp mottages med stor glädje smile.gif
Tosan
Det verkar kunna va rätt krångligt, plus att du får räkna med att det tillkommer tull och moms, hur mycket skiljer från vara till vara.
Här finns iaf lite funderingar kring att handla från staterna.
Länk
mogge92
aha. tack för den länken smile.gif
mogge92
vad är det värsta som kan hända dÅ? jag beställer mina växter och sen...? intresserad tongue.gif
Lilla Sibirien
Hej!
Min son har beställt en hel del från USA och det har för honom fungerat bra, men då har det varit fråga om motordelar. Han har fått betala moms på allt han beställt, så det är något du får räkna som extra.

Om du funderar på att beställa växter så hu ömtåliga är dessa växter och hur lång är transproten, när sonen har beställt har det inte tagit så lång tid, det har gått relativt fort.
Christer i Falköping
Plus att om du beställer växter från utanför EU, måste det med ett sundhetscertifikat som också kostar pengar.
Christer.
mogge92
Jo håller på att fundera på det. Har pratat med företaget ifråga och de säger att de har skickat till norden förut med bra resultat. Isåfall skulle jag använda nån speciell slags transport som skulle ta 5-6 dagar. Och tänkte isåfall inte importera förrens i maj, då klimatet i sverige inte är så hårt.

är det 25% moms då som gäller?
Christer i Falköping
Ja. Men kan du inte få tag i de växterna inom EU? Borde vara enklare och billigare tycker jag.
Christer.
mogge92
hrm. Jo möjligtvis, men jag vet inte vad jag ska söka efter. Men plantorna jag söker är mango(ympade namnsorter) Avocado(ympade namnsorter) och litchie med mera. det borde finnas någon sida i europa som säljer lite exotiskt kanske..
Tosan
CITAT (mogge92 @ 11-04-2008, 21:01) *
är det 25% moms då som gäller?

Det vet knappt ens tullen, det skiljer som sagt från vara till vara, det kan tom skilja från sko till sko...
Bildelar går kanonbra att köpa från staterna, men man vet inte i förväg om de ska ro över pölen eller inte, en 2-dagars leverans kan ta 3 veckor. Skor går åxå bra, tar ca 1 vecka-10 dar beroende på hur länge de ligger i tullen... Och där har man ju åxå en risk när det gäller växter, blir de liggandes i tullen i flera dar så kanske de inte mår så bra.
Myosotis
CITAT (mogge92 @ 11-04-2008, 20:51) *
vad är det värsta som kan hända dÅ? jag beställer mina växter och sen...? intresserad tongue.gif

Vi försökte importera en planta från Tyskland en gång, i bil, helt öppet låg den för vi hade ingen aning om att det var förbjudet. Tror det var en Wisteria. Svenska tullen beslagtog och mördade den. Men det var några år sen.
mogge92
mörda tillbaks tongue.gif
Christer i Falköping
Ja, numera får man ta in växter från hela Eu. Vissa länder har dock förbjud för intagande av vissa växter.
mogge92
som sagt om NÅGON känner till en europeisk sida som säljer exotiska växter hojta till... även mer råd angående import fårn usa är välkommna
Tosan
Tyvärr bara frön...
Här
mogge92
hittade just Davids exotic fruits fast priserna ligger cirka 3 gånger högre än på shoppen i USA sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon