linda84
11-04-2008, 14:41
Kanske den kan blomma till sommar nästa år eller så om ja sår dom nu!? Vad tror ni? eller brukar det ta längre tid innan dom blommar kanske?
Maggan H
11-04-2008, 14:44
Om du menar Datura och inte Brugmansia, så blommar Daturan i år, den räknas mer el mindre som ettårig. Brugmansia KAN blomma i år om du sår nu, men väldigt sent på hösten då, om den står ute i alla fall.
linda84
11-04-2008, 14:48
Jag trodde nog att den skulle vara fler årig men ja kan så klart ha fel. Kanske ksulle ta reda på vad det är man har innan man frågar så man slipper göra bort sig

trodde ddet vat frön till änglatrumpet jag köpt .. (vann en auktion på tradera)
Jag har åxå köpt daturafrön som kallades änglatrumpet. De kan blomma redan 3 månader efter sådd.
Men då får de nog se till att titta upp snart...
Datura tar lång tid på sig.

Jag sådde för snart 2 månader sedan och de grodde väldigt ojämnt. 1 har jag omskolat, resten (ca 20 st) har äntligen grott, men är inte omskolade. Några av dem ska omskolas i morgon. Den som är omskolad, växte på bra några dagar efter omskolningen, så jag hoppas det fortsätter så!
linda84
11-04-2008, 22:52
datura metel heter den...är den bara ett årig då?? *lite besviken*
Ja Datura Metel är en ettåring.
Mvh
Fenja
linda84
11-04-2008, 22:54
CITAT (Fenja @ 11-04-2008, 23:53)

Ja Datura Metel är en ettåring.
Mvh
Fenja
attans... ¨å får jag sätta lite fart så jag hinner få upp dom innan det är för sent
Jag har sått i början av maj och de har hunnit i blom så du behöver inte stressa. Har du möjlighet att låta dem gro med undervärme på en akvarieramp eller ovanför ett element så kan det gå lite snabbare att få dem att titta upp.
Mvh
Fenja
linda84
11-04-2008, 23:00
CITAT (Fenja @ 11-04-2008, 23:57)

Jag har sått i början av maj och de har hunnit i blom så du behöver inte stressa. Har du möjlighet att låta dem gro med undervärme på en akvarieramp eller ovanför ett element så kan det gå lite snabbare att få dem att titta upp.
Mvh
Fenja
ok då ska jag ställa dom med undervärme på aningen det ena eller det andra

tack tack
Kilmister
12-04-2008, 05:11
Ettårig eller inte. man kan ganska lätt få den till att leva över genom att övervintra sticklingar. Då blommar den väldigt mycket snabbare än frösådda.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.