Maggan H
11-04-2008, 14:52
Tujan 'Drabant' finns på annons i vår tidning och vi letar just efter häckplantor så jag ringde dit och frågade på dem. Fick svar att de inte är nätade eller eg inte i jord alls, det sitter lera i rötterna, men det skulle inte vara något som helst problem med att få dem att ta sig påstods det, bara de förvarades svalt tills planteringen. Ska man tro på det?? De finns i två storlekar, 70-80 cm för 39 kr/styck och 100-120 cm för 59 kr.
Lilla Sibirien
11-04-2008, 18:32
Hej!
Ja, jag tror att det fungerar, men sänk dem i vatten en stund före plantering och gräv en stor grop så att rötterna får bra plats fyll gropen med barkmylla och vattna rejält. Efter en till två veckor vattnar du rejält om det inte har kommit vatten från ovan.
Thuja Brabanten är en snabbväxande thjua och vill ha mycket vatten för att växa. Är du ute att få en häck bör du se till att du har jämngod jord i hela häcken, dvs likartad jord i hela häcken för att häcken skall växa ganska jämnt och inte endast några har bra jord och därför blir skyhöga och andra magra och förkrympta.
Det lönar sig att ge alla plantorna samma goda "grund", då växer de ungefär i samma takt. Nyplanterad får du räkna med att häcken är i ca 2 år, med det menar jag att du skall se till att den har god vattentillförsen de två första åren.
Min Thuja Brabant häck planterade jag med 60 cm mellanrum, plantorna var 80 cm - 1,00 m om jag minns rätt.
Thuja Brabant 2 år.jpg Samma häck efter 4 år på platsen
Thuja Brabant 4 år.jpg
Sussie F-Flower
11-04-2008, 20:26
CITAT (Lilla Sibirien @ 11-04-2008, 19:32)

Samma häck efter 4 år på platsen
Thuja Brabant 4 år.jpgÅhhhh!!!! -Hujjeeeda mej, -Va snyggt!!!!!!!
Hur hög blir dom där då? Stannar dom av i växten efter några år?
Blir väl lite jobbigt att klippa annars...?
Är den grön över vintern också?
DEN ska jag fundera på om jag ska ha i min trädgård....
Tack för dina bilder!
Lilla Sibirien
11-04-2008, 20:57
[attachment=16589:Thuja_Br...d_kottar.jpg][attachment=16589:Thuja_Br...d_kottar.
jpg]Hej! Jag har Tuja Brabant och den planterades år 2002. enl boken Träd & buskar i trädgården, ICA förlag, blir Brabanten 5-8 m hög.
Jag har bestämt mig för att min häck bara skall få bli ca 3m hög och har därför köpt en A-stege så att jag kan stå stadigt när jag skall klippa den.
Brabanten har ett lite spretigare och "fulare" växtsätt än Smaragden, Brabanten tappar sin gröna färg under vintern och får en lite bronsgulfärg. Om Brabanten tirivs och mår bra får du också stå ut med fula kottar.
PS. Nu har jag försökt på flere olika sätt att få detta att bli endast en bild, men nu är det fyra av samma så ursäktra.Men jag har tagit bort alla bilder och gått in och förhandsgranskat och där ser jag ingen bild, men sen är det fyra bildr. Ok, detta kallar jag för repris, repris, repris. Man får ibland acceptera verkligheten, den är inte alla gånger som man själv vill. Och denna gång blev den 4 ggr.
Maggan H
12-04-2008, 09:51
Favorit i repris kallas det!

Tack för både bilder och info! Får ta ett snack med grannen om det, vi är ju två om det.
Thomas Wahlqvist
13-04-2008, 19:36
Jag förvånas över att man i handeln låtsas att allt kommer från Holland, det som odlas i forna Sovjet åker lastbil igenom Europa upp till Skandinavien, och inte tar man omvägen till Holland.
Det är i allafall vad jag tror.
Häck Tuja är väl inget Holländare håller på med.
Christer i Falköping
13-04-2008, 19:42
Finns det något de inte håller på med?
Christer.
Thomas Wahlqvist
13-04-2008, 20:32
Men nog är det en del Ryskproducerade Tujor vi ser :-)
ingelsgarden1
14-04-2008, 20:31
Hej!
Har också satt en Tuja Drabant häck i år, nu undrar jag hur ska den skötas ( förutom att vattnas ). Den är planterad i en blandning av lerjord, bränd hästgödsel och kompost. Klipper man den när den har nått lämplig höjd, har tänkt mig ca. 2 m. hög. Vad använder man för gödning i framtiden, tror inte att det behövs tillsättas någon gödning i år.
tacksam för svar
L-G
Lilla Sibirien
15-04-2008, 19:56
Hej
Jag tror att häcken har bra jord och att du inte behöver gödsla så mycket. Du kan kanske ge den mera kompostjord eller jordförbättra lite med annan näringsrik jord. Jag har förstått att tujorna klarar sig ganska bra utan så mycket näring. Det finns också gödsel avsedd för barrväxter att köpa. Ge näringen på våren, undvik att gödsla för sent under växtsäsongen för då har plantorna svårare att invintra i tid.
ingelsgarden1
18-04-2008, 20:12
Tack för svaret. Om man klipper en Tuja stannar den då i växten eller blir den tätare?
L-G
Lilla Sibirien
23-04-2008, 22:26
Om du klipper tujan på höjden, vill den gärna förgrena sig och skjuta nya skott. Så du måste fortsätta att klippa topparna varje år, helst senare i maj eller i början av juni Tujan växer på bredden om du försiktigt klipper den på bredden kommer den att bryta nya skott och bli tätare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.