Full version: Tujor
LottaK
Hej!
Jag har tittat på våra tujor och tänkt att de fått för lite vattem och är torra.
Men ... idag när jag gick närmare såg jag att det var brunt i endel toppar men att själva stjälken fram dit var grön och att det bruna nästan såg ut som blommor eller kottar som särar sig mellan fjällen, möjligen.
Är detta normalt för en tuja?
Vad är det bruna?
Undrar LottaK
Lilla Sibirien
Hej!
Jag har Thuja Brabant och den får bruna kottar som blir synliga på vårvintern.

Thuja Brabant med kottar.jpg

Bilden är tagen idag 11 april och här syns det att barren är lite gulbruna och tydliga bruna (fula) kottar har den. Kottarna kommer att försvinna, men i vår/sommar kommer vissa plantor att få ljusgröna nya kottar och dessa ser väldigt fina ut, liknar nya fina skott.

Jag tycker att kottarna ser fula ut, men brukar försöka trösta mig själv med att troligen mår plantorna bra om de klarar av att få kottar.

Jag har också Thuja Smaragd och på den kan jag inte komma ihåg att jag har sett några kottar.
LottaK
Då behöver jag antagligen inte vara så bekymrad.
Trodde att jag kanske måste ta bort dem och köpa nya.
/LottaK
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon