Full version: Sockerbeta.
mogge92
Hejsan! Jag är rätt så intresserad av att så sockerbetor, och har varit det ett tag nu. vart kan jag få tag på frön eller vad det nu är man sätter?
Preussen
det är frön du sätter. fråga en bonde nära dig eller så hör av dig till danisco.
mogge92
bor i zon 4, här odlas inte sockerbeta. så svårt att prata med nån bonde tongue.gif
abborrmaster
Bumpar denna. Ingen som bytt till sig sockerbetefrön?
Fröken Odört
Jag köpte ifrån England via Ebay eller Amazon, i Sverige fanns det bara i förpackningsstorleken åker. Har inte jättemånga kvar, har bytt bort det mesta redan, men vill man bara ha ett fåtal kan jag ställa upp med det.
Fröken Odört
Här köpte jag ifrån: http://www.ebay.co.uk/itm/Sugar-Beet-250-1...=item70a9003c2d
abborrmaster
CITAT (Fröken Odört @ 01-10-2016, 23:43) *

Tack som tusan! Hade gett upp att leta dessa frön över nätet.

Ca 15 spänn för 250 frön kändes ju helt klart överkomligt. Men jag nöjer mig med 10 frön, så om det går byter jag gärna om jag har något annat du är intresserad av. Upp till dig smile.gif

Här i norra Nederländerna där jag bor brukar jag se bönderna skörda dem i november, så jag förmodar att jag kanske missat utsädesfönstret.
Fröken Odört
Vad har du för intressant? Tomater vantrivs tyvärr hos mig, så inga sådana. Finns det något nederländskt som inte är så vanligt här?
abborrmaster
CITAT (Fröken Odört @ 02-10-2016, 16:38) *
Vad har du för intressant? Tomater vantrivs tyvärr hos mig, så inga sådana. Finns det något nederländskt som inte är så vanligt här?

Mycket bra fråga (om man inte tar hänsyn till deras liberala drogpolitik). Finns såklart mer t.ex. grönkål och endivesorter eftersom man äter det mer här. I övrigt har jag dragit upp sjysst solros och pumpa i år.
Annars har jag kommit över ett par kaffebönor som ska vara sjyssta (svårt att hitta något utbud på svenska sidor).
Fröken Odört
Pumpa och solrosor har jag faktiskt inga fröer till, så det tar jag gärna. Squash stormtrivs här, så då borde ju pumpa funka också tycker jag.
Pma din adress, så lägger jag fröerna på lådan imorgon.
Fröken Odört
Instruktionen:

Hmm, bilden blir suddig hur jag än gör, den är inte suddig i varken min dator eller telefon..? Hoppas du kan se tillräckligt bra.
abborrmaster
CITAT (Fröken Odört @ 02-10-2016, 17:31) *
Instruktionen:

Hmm, bilden blir suddig hur jag än gör, den är inte suddig i varken min dator eller telefon..? Hoppas du kan se tillräckligt bra.

Bilden är helt klart liten och suddig. Men jag ska nog kunna leta upp bruksanvisning någon annanstans med hoppas jag smile.gif Jag PMar om adress!
abborrmaster
Gick mitt PM fram förresten? Senaste skickade PMet är från 2005 står det. Vilket också var senast jag använde detta forum fram tills någon dag sedan... Funderar om jag missat någon aktiveringsgrej där emellan...
Fröken Odört
Jodå, och du har fått svar.
Eva i Västerås
Vitbetor verkar vara detsamma som sockerbetor, lite små, men nästan lika söta. Kanske värt ett försök om man inte hittar sockerbetsfrön?
abborrmaster
CITAT (Eva i Västerås @ 03-10-2016, 15:42) *
Vitbetor verkar vara detsamma som sockerbetor, lite små, men nästan lika söta. Kanske värt ett försök om man inte hittar sockerbetsfrön?

Just... Verkar vara någon föregångare, det smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon