Full version: Amaryllis
joulanta

Vad gör ni med era amaryllislökar när dom har blommat klart?
Har provat sätta ut den på sommaren men har inte lyckats driva den till blommning igen.
Jag har en "påskamaryllis" som blommar nu. Blekt gult jättefin
elizabet
Tosan
När de blommat klart så klipper du bort blomstängeln. Låt den stå ljust och ge den näring så löken får återhämta sig. Sen i sommar ställer du ut den i skuggan, och framemot höstkanten drar du ner på vattningen tills du slutar helt och bladen får vissna ner. Sedan ställer du den mörkt och svalt så den får vila och när den börjar skjuta nytt planterar du om den och börjar om från början igen.
joulanta

Tack tosan för svaret ska försöka följa ditt råd. Vore kul om den klarade sej och blomma även nästa vinter smiley_small_hug.gif
Tosan
Ja, jag försöker åxå för första ggn... De blommar ju antagligen inte till jul, de brukar komma frampå vårvintern när de blommar om. De är ju behandlade för att blomma i december när man köper dem smile.gif
Solstorm
Tänk på att sniglarna älskar dem när de är ute.
DragonLady
Jag ställde ut mina på balkongen i skuggan på sommaren o den ena fick faktiskt för sig o blomma mitt i sommarn wub.gif
Fenja
De blommar om, men det är inte säkert att det blir just till jul. Men det är något speciellt med julblommor mitt i sommaren!! biggrin.gif
Mvh
Fenja
jahi
CITAT (DragonLady @ 11-04-2008, 22:48) *
Jag ställde ut mina på balkongen i skuggan på sommaren o den ena fick faktiskt för sig o blomma mitt i sommarn wub.gif

Jag har åxå en sån stollig amaryllis.
Den har stängel nu igen för femte gången sen förra julen så den har inte fått vila en enda gång.
Monica E
Jag ställde ut mina och dom blommade mitt i sommaren också.
Mrs-E
Sparade till frö. Lät blommorna vissna ner och den bildade frökapslar. Under processen får man sköta den som en vanlig krukväxt.
Från frö till blomning lär det ta 5 år har jag läst, har dock ej kommit så långt......än
jahi
CITAT (Mrs-E @ 12-04-2008, 20:54) *
Sparade till frö. Lät blommorna vissna ner och den bildade frökapslar. Under processen får man sköta den som en vanlig krukväxt.
Från frö till blomning lär det ta 5 år har jag läst, har dock ej kommit så långt......än

Va spännande. det kunde ju vara en kul utmaning att pröva, fast då skulle jag vilja göra det med en fjärillsamaryllis o de har jag inte fått tag i någon.
Det får jag säkert i höst.
Maggan H
Min ena har knopp, men den vill inte riktigt upp ur bladen. Ska prova att plantera om dom så får vi se. Två av dom blommade aldrig när dom skulle så det kan bli riktigt spännande!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon