Full version: Citrus
Vicious Delicious
Har ett citrus träd som ger frukt, men har även en 5st små plantor jag drivit upp av citron kärnor. Kan jag pollinera de 5 plantorna med hjälp av det träd som redan ger frukt när de växt till sig? De 5 plantorna jag drivit upp är ca:3 månader gamla så det lär ju dröja ett tag innan det blir aktuellt med eventuell pollinering.... men funkar det det tro?
Christer i Falköping
När/om de väl blommar kommer det att fungera att göra så. Men vad jag vet är inga citrusträd självsterila, så de behövs inte. Bara till att leka humla med pensel bland blommorna på det träd du redan har.
Christer.
MariaÖrebro
Håller med Christer. Det största problemet blir nog att få bebisplantorna att blomma... Mina har aldrig blommat, men jag ska försöka ge dem de bästa förutsättningarna i sommar: låta dem vara ute hela sommaren, låta dem få vara med om en pytteliten köldknäpp och sedan upp på kalla vinden i mörkret. Då tror jag chanserna för blomning ökar, men man vet aldrig. Fram till nu har jag behandlat dem som vanliga krukväxter, och det är inte alls bra för dem. De är svåra, de där citrusarna! Men de är väldigt fina, tycker jag!
mogge92
Sticklingar är nog bäst om man vill få frukt snabbt. det kan ju ta oroligt lång tid med frön, över 30 år i sällsynta fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon