zaaritha
11-04-2008, 20:18
Vet. kastrerade Zorba i onsdags. Hankatt.
Hur lång tid tar det innan urinen slutar stinka?
De övriga hankatter--kastrerade--vi har; slutade
"spruta" inomhus, direkt--så vi har kanske haft tur?
Men; Zorba markerar inomhus i dag också o det luktar rejält, tyvärr!
Solstorm
11-04-2008, 20:30
Man kan ge dem en hormonspruta hos veterinären, tror att man ger det speciellt till hanar som skvätter mycket.
Det kan ta upptill ett halvår innan hormonerna fattar att de är kastrerade.
Mvh
Fenja
zaaritha
11-04-2008, 21:25
Hjälp!
zaaritha
11-04-2008, 21:45
Beror då på vad en så´n spruta kostar?
Annars vill C avliva Zorba.....
Myosotis
11-04-2008, 22:12

Inte avliva!!?
zaaritha
11-04-2008, 22:15
Jo--tyvärr!
Han är urtrött på stinkande markeringar.
Jag tvättar m såpa o sprayar ättiksvatten..............
Och--jag tycker mycket om Zorba--trots allt!
CITAT (zaaritha @ 11-04-2008, 23:15)

Jo--tyvärr!
Han är urtrött på stinkande markeringar.
Jag tvättar m såpa o sprayar ättiksvatten..............
Och--jag tycker mycket om Zorba--trots allt!
Men nej, hold your horses. Avliva för att katten ett par dagar efter kastrering inte slutar markera?!!??!
Hur gammal var katten vid kastreringen? Ju tidigare desto bättre såklart, innan den hinner "vänja" sig för mycket vid att vara okastrerad? Ju äldre han var, ju mer tid måste ni ge honom att "återhämta sig" efter kastreringen, så att han ska bete sig som en okastrerad hane.
Vart markerar han? Några särsilda ställen? Om det är något speciellt rum, försök håll honom borta därifrån. Och försök få bort lukten där han markerat så han inte känner sig hemma att kissa på dessa ställen.
Ni
måste ge honom mer tid!
Solstorm
13-04-2008, 11:22
Ring till ett par olika veterinärer och fråga vad en sådan hormonspruta kostar. Brukar vara billigare om man undviker djursjukhus med höga klinikavgifter.
Funkar lik bra med p-piller (Gestapuran) som p-sprutan. Billigare också och kommer till användning till "tjejerna" i alla fall.
Solstorm
13-04-2008, 11:29
CITAT (MariaS @ 13-04-2008, 12:26)

Funkar lik bra med p-piller (Gestapuran) som p-sprutan. Billigare också och kommer till användning till "tjejerna" i alla fall.
Den hormonspruta man kan ge hanar vid kastrering är det en vanlig p-spruta? Jag har ingen egen erfarenhet, det är av andra kattägare jag hört om hormonspruta. I så fall så är det ju mycket enkelt.
Snälla inte avliva honom, ge det tid. Med våra 4 hankatter slutade det att lukta illa inom en vecka.
Det tog en månad innnan min katt hade varvat ner. Tänk på att det faktiskt nyligen varit mars.
Några veckor hit eller dit kontra många trevliga kattår med en trevlig katt!!
Håll ut!
Hur har det gått för din katt Zaaritha?
zaaritha
19-04-2008, 00:18
Jodå, han sprayar inte längre!
Tack o lov!
Så; Christer har lugnat ner sej.....
Zorba är sitt gamla goá jag--igen.
Kelig, spinnig o min kille!
Åhh så bra att det lugnade ner sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.