hoyagalning
Ursälta en novis fråga!

Jag undrar vad skillnaden mellan klätterros och buskros är? Är det växtsättet? Klättrar klätterrosorna själva eller måste man hjälpa dem genom att binda upp dem? Ter sig klätterrosorna som buskrosor om man ej binder upp dem eller ej sätter upp något som de kan klättra mot? Och kan man "binda upp" en buskros så att den "klättrar" på båge tex.? Vad ska man tänka på när det gäller klätter- respektive buskrosor?

Vore jätteglad om någon kunde hjälpa mig att reda ut begreppen!
svennis
Trevlig fråga. Tror inte jag har rätta svaret. Men, bidrar
Jag har klätterrosor i träd. Klåtterrosor har mer växtkraft.
Klätterrosor klättrar i träd genom att skotten växer mot ljuset, nya skott efterhand.
Jag har en Ghislaine de Feligonde, buskros, som klättrar på en väg.
Tror att Gudrun Manell kan sätta de rätta orden på din fråga.
Hoppas hon inte har flyttat ut till Anderslöv ännu, så svarar hon säkert wink.gif
gudrun manell
Hej! Eftersom Svennis hänvisade till mig, ska jag försöka hjälpa dig. Men det är svårt att här få plats att svara på alla dina frågor. Vad gäller buskrosor så är de i regel inte klättrare. Ett undantag finns dock, Rosa gallica 'Complicata', och det beror på att rosen har R. macrantha i sina gener. Om den får stöd, i t ex ett gammalt äppelträd så börjar den klättra, dvs grenarna blir längre. En fantastiskt fin ros! Blommorna är enkla, ungefär som R. canina men mycket större och med ett intressant veck på en del blomblad (därav namnet 'Complicata', som förutom komplicerad på latin även betyder ungefär invecklad). Om man låter sina buskrosor växa och växa utan att beskära dem, så blir de ganska höga, och deet blir faktiskt även moderna rabattrosor. Jag har sett en Peace som utan beskärning blev manshög, kanske ändå högre. Om vi sedan vänder på saken, så kan ömtåliga klätterrosor (typ ramblers, alltså med många, inte så kraftiga, skott nerifrån) ibland se ut som buskrosor om de fryst ner mycket under vintern. Om du kommer över min bok "Rosor", kan du läsa mera om de olika rostyperna. Jag tror (hoppas) att jag förklarat skillnaderna utförligt där. Hälsn Gudrun Manell
hoyagalning
Tack för era svar!

Jag ska kika efter Gudrun Manells rosbok. Tror jag behöver den eftersom jag börjar förstå att man kan bli smått besatt även av rosor...

Tack!
svennis
bravo.gif thanks.gif Blev glad när jag kommer in och ser att Gudrun har svarat.
Jag har din bok, men inte tid att läsa.
Här är så varmt idag, håller på med en flyttkarusell.
Nutkana, frö från Canada är nu planterad.
Grävt upp en pimpinell från Apoteksträdgården vid Kärnan och planterat in på gården.
Tokigt! Går ju att flytta igen. Letar efter en Pimpinell, svensk variant, såg den igår
Ha de så bra alla! smile.gif

Jag har några plantor Complicata o Pumila./s

CITAT (hoyagalning @ 12-04-2008, 11:45) *
Tack för era svar!

Jag ska kika efter Gudrun Manells rosbok. Tror jag behöver den eftersom jag börjar förstå att man kan bli smått besatt även av rosor...

Tack!

Kul att läsa 'hoyagalning' . ibland tror jag att det är mig du menar. Jag bor i Höja. 'höjagalning'. blush.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon