hoyagalning
Jag ska skaffa höns och planerar (förståss) vad jag ska ha för växter därinne. Tänkte på humle för att få gallret lite trevligare och att ge hönsen lite skugga. Men sedan? Jag vill ju inte plantera något som är giftigt... Eller som de äter upp på en gång...

Har en krusbärsbuske som jag måste flytta på, kan jag ställa in den där?

Finns det någon annan härinne som har växter hos hönsen? Eller någon med erfarenhet av höns som vet vad som passar och inte?
zaaritha
I vår hönsgård växer sarve, kvickrot, kirskål, m m.
Växer o växer; de äts upp direkt!
Myosotis
Det blir inte mycket växter kvar om inte hönsgården är väldigt stor, de krafsar och äter upp. Min nuvarande tupp t.o.m. hoppar upp och äter knoppar, bl.a. syrén slap.gif , och spirande rosblad. Om du är fäst vid din krusbärsbuske skulle jag nog inte rekommendera att du planterar den där.
Jag hörde att höns älskar portlak, de behöver väl omega3 precis som vi; så det ska jag testa att odla i år - långt bort från hönsen, så att jag kan bestämma när och hur mycket de ska få smaka.
Jag har sett en jättehönsgård helt övervuxen med gullklematis, även på taket, det var snyggt. Det går ju att skydda växten där nere med lite hönsnät så de inte krafsar fram rötterna.
På vintern brukar mina få groddad vete, eller så kan man så lite vete i en kruka då och då.
Piccante
Krusbrsbusken skulle kansek överleva hönsens framfart?? Granar är tåliga med i hönsgårdar men sen kommer jag inte på många fler. Höns som har lite naturliga egenskaper kvar gillar ju träd och buskar så de kan sitta på grenar.

Sen rekommenderar många växelbruk med höns. Antingen har man en flyttbar gård eller en stor rastgård indelad i 2 fållor som betas växelvis varje år. Marken blir ju oerhört kväveberikad och ogräsfri när hönsen har sprätt runt så det går bra att odla grönsaker där sedan.
*Stintan*
I min hönsgård växte inget förutom ett par stora enar och några fula slånbärsbuskar som fanns där från början. Men varför inte testa med att plantera en humle utanför hönsgården.
Piccante
CITAT (Stintan43 @ 12-04-2008, 12:51) *
I min hönsgård växte inget förutom ett par stora enar och några fula slånbärsbuskar som fanns där från början. Men varför inte testa med att plantera en humle utanför hönsgården.

Tänkte just på humlens rogivande egenskaper? Skulle man inte ha humlekottar i örngottet för att sova bättre??? Undrar hur det påverkar höns med humle i hönsgården.
*Stintan*
Äggen kanske bara kan förtäras strax före sänggåendet giggle.gif
zaaritha
Vi brukar repa gräs o dyl., att ge hönsen.
För--marken--den har de ju krafsat upp--totalt!
Men--de verkar må bra ändå....
hoyagalning
Tack för era svar!

Jag har förstått att de äter/kraffsar allt så humlen måste jag nog plantera utanför... Klematis lät ju snyggt också. Hur är det med klätterrosor? Har en Flammentanz som jag inte hittat något ställe att ha på ännu, kan jag plantera ut den där (och då på utsidan)?

Hur är det med krusbären, kommer de att äta upp dem? Kommer vi att vilja äta upp dem eller blir det ofräscht att äta krusbär som stått hos hönsen?
Kajsa i Arvika
Röda vinbär har jag sett i flera hönsgårdar... tummenupp.gif
hoyagalning
CITAT (Kajsa i Arvika @ 14-04-2008, 13:32) *
Röda vinbär har jag sett i flera hönsgårdar... tummenupp.gif

Bra förslag!!!!
Myosotis
CITAT (hoyagalning @ 13-04-2008, 22:50) *
... Hur är det med krusbären, kommer de att äta upp dem? Kommer vi att vilja äta upp dem eller blir det ofräscht att äta krusbär som stått hos hönsen?

Inte en chans att ni får smaka av krusbären. Höns älskar bär, även vinbär. Mina brukar stå och hoppa under berberisbusken och flädern och girigt plocka alla bär de kommer åt. (Går det att lägga ut filmer här? Jag har en filmsnutt på min favorithöna när hon hoppar under flädern) Skulle det mot förmodan bli några över som de kanske inte når upp till, kan de väl bli lite dammiga av sandbadandet möjligen, men inte direkt ofräscha. Man kan ju skölja av dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon