Lotta22
w00t.gif Här är tips på en kul sida för den som är sugen på att bygga holkar och bon till våra vilda vänner...:
bygga holkar och bon
Whiskuchi
Tack för den! Nu kliar det i fingrarna tongue.gif
Lasse Lasse Liten
Kul idéer! Jag hörde om någon som satt webkamera i sin talgoxholk. Det lät häftigt om man vill se vad som händer dag för dag där inne.

Men då måste man väl va hyfsat laj på trådlös teknik. 000.gif
KURT
CITAT (Lasse Lasse Liten @ 27-04-2008, 10:13) *
Kul idéer! Jag hörde om någon som satt webkamera i sin talgoxholk. Det lät häftigt om man vill se vad som händer dag för dag där inne.

Men då måste man väl va hyfsat laj på trådlös teknik. 000.gif

Det går ju att sätta holken på en vägg.
Fågelvägen
Lotta22, var det inte du som hade en webbkamera i holken med talgoxe inuti och koltrast på taket? Hur har det gått i år? unsure.gif

Här är en hemsida med många glimtar av livet inuti en holk. Kolla t.ex. på The bird box diary 2004.
Lotta22
CITAT (Fågelvägen @ 27-04-2008, 22:30) *
Lotta22, var det inte du som hade en webbkamera i holken med talgoxe inuti och koltrast på taket? Hur har det gått i år? unsure.gif

Här är en hemsida med många glimtar av livet inuti en holk. Kolla t.ex. på The bird box diary 2004.

Jo, blåmes och koltrast var det, men det var för två år sedan. Nu är det talgoxar som häckar och två ägg är lagda hittills. Här är två bilder från i år:

Apr18111f.jpg

Apr30113f.jpg

Lasse Lasse Liten
yahoo.gif Ah de e ju för himla coolt asså´!
Kom du på idén att pilla dit en webkamera alldeles av dig själv? - Finurligt!

Skulle vara kul att hitta till gamla trådar med blåmes och sa du koltrast(?) som boar, vart hittar man dom?

Hur har du gjort för att få så fint ljus? - Det är väl inte dagsljuset som lyser upp_så_bra?
Lotta22
Idén vet jag inte exakt var den kom ifrån men nyfikenhet och en tekniskt kunnig make är en bra kombination tummenupp.gif

En svag lampa är inmonterad i innertaket på holken. Eftersom holken sitter bara ett par meter utanför fönstret, så har vi kunnat dra kablar direkt till datorn. Kameran är en ganska enkel variant, därav bildernas kvalitet. Lampan tänder jag bara när jag vill filma eller ta bilder och det verkar inte störa fåglarna alls. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon