hoyagalning
Funderar på att skaffa odlingslådor då jag får för mig att det är praktiskt för jordgubbar, sallad etc. Men nu undrar jag om det lönar sig att bygga själv eller om man kan köpa dessa?

Någon med erfarenhet? Hur bygger man? Vad kostar det att köpa? Kan man köpa ngn annan typ av låda och använda som odlingslåda?
Pesco
var bor du?
hoyagalning
CITAT (Pesco @ 12-04-2008, 21:31) *
var bor du?

Uppsala
Bodenblomman

Så här gjorde vi. Mycket praktiskt då jag har små barn så slipper de trampa ner alla bär. Min sambo har snickrat till dessa själv. Stjärnan fanns med på ett trädgårdsprogram för något år sedan.

// Susanne
Sussie F-Flower
CITAT (Bodenblomman @ 13-04-2008, 10:37) *

Så här gjorde vi. Mycket praktiskt då jag har små barn så slipper de trampa ner alla bär. Min sambo har snickrat till dessa själv. Stjärnan fanns med på ett trädgårdsprogram för något år sedan.

// Susanne

Oj!!! Vad fint!!!

Hur höga är kanterna på den fina stjärnan? Hur djupt ner i marken står den?
Bort med "grässvålen", va? Markduk?
Är det tryckimpregnerat virke eller vanligt ohyvlat som målats?

Förlåt alla frågor men blev så intresserad då den var så tjusig.... wink.gif
Bodenblomman
Den är bara 25-30 cm hög. Jag har målat hyvlade brädor och sedan plastat på insidan så att färgrester inte ska sköljas ner i jorden. Under har jag lagt markduk. Den är inte så djup men både jordgubbarna och smultronen klarar sig bra i den. Bilden är från första året, andra året var plantorna mycket större och gav massor med bär. Runt buskarna har jag ett lager bark.

I år ska jag ta bort allt gräs runt om och sätta grus.
hoyagalning
CITAT (Bodenblomman @ 13-04-2008, 10:37) *

// Susanne

Vilka underbara lådor! Har visat gubben och hoppas på sådana fina i min trädgård också! Jättefina var de!
Bifrost
Hej
Så här gjorde jag....

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon