TEZZ
Finns det både perenna och tvååriga stockrosor? Det verkar i alla fall som de stockrosor jag fått med i ett husköp kommer tillbaka igen år efter år eller är det frön som lyckas komma upp på samma ställe?
Finns det något tips om hur jag undviker de fula bruna fläckarna på bladen? Rost?
Vill stockrosor ha någon speciell näring?
zaaritha
Vet ej. Fick plantor för tre år se´n o de återkommer.
Frat, förmodligen?
Fenja
Det finns ettåriga och perenna tror jag. Kanske att de ettåriga kan övervintra som rosett vid sen sådd...
Mvh
Fenja
Krolliljan
Jag klipper ner blomstänglarna innan de riktigt blommat ut. På så sätt har de levt i många år. Jag hade även perenna stockrosor innan men jag gillar de "två-åriga" bättre.
torvan
Rosten kan tydligen förhindras om du har grus på jorden.
Det är ett tips jag läst om och ska prova i en rabatt i år
för att se om det hjälper. Rosten frodas tydligen i jorden.
Stockrosor i Skåne som växer "i gatan" har visst inte
samma rostangrepp enligt tipset. Torvan
Christer i Falköping
Rosten kommer hur man än gör, fast det finns sorter som är mer eller mindre resistenta.Framförallt finns det några perenna arter som klarar sig bättre.
Christer.
Sommartorparn
Helt kommer du inte ifrån stockrosrosten. I alla fall inte om någon i grannskapet har stockrosor eller malvor för då finns smittan i luften. Att stockrosor i skåne som står i kullerstensgatan skulle vara mindre drabbade har jag inte sett något tecken på. De är snygga i början av sommaren, sedan vissnar bladen i augusti. Kanske ägarna går ut och plockar bort dom vissna bladen så att det inte syns så mycket?

Det tips som jag har hört är att man på våren ska skära bort den första bladrosetten som kommer upp. Därmed fördröjs visserligen blomningen men rostangreppet lär bli mindre. Sedan ska man också se till att plantan har det bra med gödsling o så. På hösten ta bort alla vissna växtdelar som rosten kan övervintra i.

Hur som helst, så blommar dom vackert även om dom har rost. Plantera någon yvig o hög perenn framför såatt endast övre delen av plantan syns! tummenupp.gif
Alexander-VG-zon3
stockroser finns ettåriga och perenna och tvåriga ,, två och fleråriga klipper man av stänglen efter den blommat kvar så övervintrar moderplantan bättre ,, viktigt på tvååriga plantor . annars så finns där ju en massa fröplantor varje år så man ''kan tro'' samma växt är flerårig fast det är bara nya blommande plantor .

rost på stockros får man väldigt lätt ,, men det är olika från år till år plus läget i vad dom växer . mina förra sommaren var helt utan rost medans sommaren 06 hade dom mycket rost ,, min mormors ( samma trädgård ) hade mycket rost sommaren 07 d¨å mina va fria .
TEZZ
Tack till er alla som svarat på mina frågor. Nu har det klarnat en hel del.
Rosten fär jag nog förlika mig med och hoppas att det blir ett "rostfritt" år i år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon