puskas5
11-04-2008, 22:29
Av alla nyttoväxter som jag har försökt odla så är nog dill den som jag har misslyckats mest med. Jag har svårt att få dillen att gro, den blir klen och vissnar ibland. Om den blommar blir det aldrig några bra kronor. Jag har odlat på friland och i pallkrage, i "vanlig" trädgårdsjord och i kompostjord. Jag har sått i såjord. Men det vill sig aldrig riktigt.
Så nu undrar jag om det finns några bra knep att använda för att få dillen att gro och att växa så där tjusigt som man ser på bild i trädgårdstidningar och böcker.
Jag brukar brukar direktså dill ute, i rundlar lite här och där så blåser den inte omkull så lätt. Den är dekorativ i blomsterrabatter med.
Mvh
Fenja
Fågelvägen
11-04-2008, 23:19
Ett lustigt knep som jag läst om: trädgårdsmästaren går runt i sina vanliga sysslor och spottar samtidigt ut dillfrön här och där. En del av dem gror sedan i perennrabatterna eller på grusgångarna och dillen blir fin och frodig på udda ställen.
En förklaring lär vara att dillens rötter ofta förstörs (av nematoder? minns inte vad det var) så att rötterna vissnar på ett tidigt stadium och de kanske samlar sig om dillen växer tätt ihop. Dessutom kanske sniglar eller bladlöss gillar de första späda dillbladen.
Jag vill också gärna höra om olika dillodlingsknep!
Om det är nematoder eller andra skadesjur som ger problem så bör man nog skilja på odling av krondill och "bladdill". Skall man inte ha kronor, så behöver man ju bara odla en relativt kort tid och då är det bäst att bredså den, kanske i ny jord. Skall man ha krondill så kan det mycket väl fungera att sprida ut fröna så mycket som möjligt.
Av någon anledning har jag alltid lyckats med dillen, fast det på så många ställen står att det är så svårt. Jag gör verkligen inget särskilt: bara sår samtidigt som andra grönsaksfröer (ska göra det i dag faktiskt) och sen på med täckduk.
Dill är mkt känsligt för torka tror jag. Kan det vara därför du får problem (sommarstugegisslet) - täckduken hjälper mot det en del.
mvh Eklo
skogstroll
12-04-2008, 16:30
lyckades väldigt bra med dill EN gång, ett tjockt lager matjord och sen grannens kaninskit+halm ovanpå. Bättre skörd ha jag aldrig haft (dill, majs, rödbetor m.m.). ska försöka i år igen men här är det sämre förutsättningar
Eva i Västerås
14-04-2008, 09:40
Jag sprider dillfrön lite varstans. Nästan alltid växer den sämre i landet än bland blommor och buskar på andra ställen. Den är så snygg att den platsar i rabatterna också. Numer har jag alltid nån planta jag glömt bort, så den fröar av sig,. Så jag har dill på de allra lustigaste ställen. (Stenparti, häck, skogen osv.)
Dillen är alltså ganska lynnig. Jag har planerat in den i mina pallkragar i år, hoppas på bättre tur än förra året då det blev en pytteliten kvist *suck*
.
Dill är mkt känsligt för torka tror jag. Kan det vara därför du får problem (sommarstugegisslet) mvh Eklo
[/quote]
Det förklarar varför jag får storvuxen dill antingen jag sår eller bara slänger ut kompost; världens mest vattensjuka trädgård. Två meter hög doftande dill med kronor stora som tefat minst. Så vackra i vas! Kanske kan man så i vattenbrynet till ev. damm om man har en mer väldränerad trädgård?
Preussen
15-04-2008, 07:51
har faktiskt aldrig haft problem med dill under de ca 20 år jag haft erfarenhet av det, förutom lössen men det går att bekämpa på lite olika sätt.
radså eller bredså fungerar bra. brukar så en dubbelrad i slutet av december eller nu när frosten kommer. annars så brukar jag låta dillen stå och fröa av sig, då dyker den upp lite här och var i landet och har jag tur så är det i potatislandet. blir praktiskt att gräva upp potatis samtidigt som man tar sig ett knippe gröndill
Lemonne
15-04-2008, 11:19
Jag höll på att tappa hakan härom året när jag läste att dill kunde vara lite svårt. Jag skrattade lite gott för mig själv och tänkte att "jag har minsann sått dill varenda år sedan jag var litet barn och har aaaaldrig haft några problem". Det året kom ingen dill upp alls. Skrattar bäst som skrattar sist.
Allt jag kan säga är att:
- dill vill inte ha det för skuggigt
- så i omgångar, jag sår ganska sent i maj
- rundlar, bredsådd, radsådd, kruka, friland... spelar ingen roll
- jag sår väldigt tätt
- vill inte ha för mycket näring, karg jord fungerar alldeles utmärkt åt dillen
- låt det som sagt inte torka ut
- jag väntar ganska länge innan första ogräsrensning
- skörda ofta!!
Evalina21
28-05-2008, 12:51
Hej Puskas5!
Jag brukar så dill i några gamla balkonglådor av plast som jag har, kanske inte så snyggt men det blir fin dill och även till krondill. Man kan så i omgångar så man sparar lite av den första så blir det även krondill som man måste ha till kräftkalaset och även till inlagd gurka. Jag har sått i Hasselfors P-jord. Kan man ställa lådorna mot en södervägg med fiberduk över så kan man så dill tidigt. Jag har skördat den första och fryst in lite.
Hälsningar Evalina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.