Maria S i Skåne
Hej
Vet att jag någonstans läst om vilka ogräs som trivs var men kan inte hitta det igen. Någon som vet?

I söder och norr har jag kirskål, kirskål och kirskål... i väster finns maskros, hunkex och hundäxing!
Varför finns det ingen kirskål där? confused.gif
Piccante
CITAT (Maria S i Skåne @ 12-04-2008, 07:42) *
Hej
Vet att jag någonstans läst om vilka ogräs som trivs var men kan inte hitta det igen. Någon som vet?

I söder och norr har jag kirskål, kirskål och kirskål... i väster finns maskros, hunkex och hundäxing!
Varför finns det ingen kirskål där? confused.gif

Jag tror iofs att sambandet ogräs - jordmån inte är speciellt starkt. Ogräs är oftast kortlivade så jag tror inte de bryr sig om jordmån så mycket. Kirskål är känslig för störningar som gräsklippning, då hålls den tillbaka. annars brukar den växa i skugga- halvskugga. Kanske har du soligare i västläget och där trivs fler "ogräs" och växter som konkurrerar ut den.
Boxer
Här är en intressant artikel om ämnet

En liten lista

länk

Kan det vara denna? (skrolla ner)
Solstorm
Jag har undrat över samma sak när det gäller kirskål. Jag har kirs på några stora ställen där den växer ohejdat. Rent omöjligt att göra sig av med. Jag har försökt, drömde om kirskålsrötter på nätterna. Men på de flesta ställen växer de inte alls. Kan berätta att jag har en mycket stor naturtomt.

Varför på vissa ställen men inte på andra? Tror jag har kommit på svaret. Den trivs där jorden är kväverik. På de magrare områden kommer den ju inte. Där trivs och blommar annat istället. Jag har tänkt att till någon del försöka utarma jorden på kväve. Sätta kvävetörstiga växter där. Sticka ner kålplantor, purjolök och vad man kan komma på. Och naturligtvis avstå från att gödsla där.

Lite svårare är det ju när kirsen kommer där man faktiskt vill ha kväve, tex i rosenrabatten. Jag är noga med att bara ge gödning runt själva blomplantorna, inte över hela rabatten, men det är nog ett hopplöst projekt där.

Detta är nog ett konstigt långtidsprojekt. Det lär inte gå att tömma jorden på jord på några år så kirsen försvinner, men tänk om den minskar lite någongång långt bort i framtiden.
Kortis
annars brukar den växa i skugga- halvskugga. Kanske har du soligare i västläget och där trivs fler "ogräs" och

Men vad konstigt för hos mig har jag massor av kirskål på baksidan där det är som soligast och ingen alls på framsidan där det endast är sol på eftermiddagen en stund och där det är en hel del skugga.
confused.gif
Maria S i Skåne
thanks.gif Tack för hjälpen alla som svarat, inte utan att man undrar varför det blir som det blir.
Solstorm: Säg inte så jag gräver bort ett par säckar i veckan sweatingbullets.gif , det får inte vara ogjort arbete.

Markus H:Kan nog stämma att det är lite soligare i väster. Du har alldeles rätt i att de ska bli kortlivade!

Boxer: Jag kollade länkarna, jag har "Bra näringsrik jord" tummenupp.gif tummenupp.gif ... tyvärr är den full med ogräs ranting.gif
Nu ska jag gå ut och äta upp nässlorna och kurera min blodbrist!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon