Full version: Rangliga tomater
Discogiraffen
För det första: när klassas något som rangligt? Mina små tomater har vuxit lite för mycket för sitt eget bästa tror jag, och blivit långa men svaga. Jag skulle klassa dem som rangliga. De har står under lysrör i vanlig rumstemperatur, nu utan plast över. Hur kan göra för att få dem lite tjockare? Ställa dem svalare? Gödsla? Gurkan och myskpumpan har också vuxit med raketfart, men de är stadiga och fina.
Åsa, mälardalen zon 2
Tomater bli i stort sett alltid rangliga tycker jag även om man håller sig till de rekommenderade 6-8v innan utplantering, för ofta har man odlat upp för många växter så de står och skuggar varann = växterna sträcker på sig efter ljuset. Så ett sätt att få dem knubbigare är att plantera ner dem djupt (det går bra att ringla ner stammen i krukan ifall de är väldigt rangliga + glesa växterna så att de inte står så tätt + ge extra belysning och kanske ha något lägre temp. (tomater gillar dock inte alltför kallt).
Discogiraffen
Tack, Åsa! Den här gången var jag faktiskt duktig och planterade ett frö i varje kruka. När ska man plantera om dem? Ska man gödsla dem?
Betty
Jag sår tomatfröna i 9x9 cm plastkrukor och planterar om när plantorna är ca 10-15 cm höga. Då sätter jag dem så djupt i större krukor att bara några få blad sticker upp över jordytan. Jag får lov att plantera om dem ytterligare ett par gånger innan det är dax för de stora murarhinkarna som de får stå i ute på sommaren.
Jag tror inte att jorden hinner bli urlakad på den tid som går mellan omplanteringarna. Jag planterar om dem i vanlig blomjord. Sen när jag planterar dem i murarhinkarna så använder jag 50/50 "kopåpåse" och plantjord. Gödslar bara med gräsklipp sen under sommaren.

(jag har bara körsbärstomater)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon