CITAT (myy @ 12-04-2008, 09:08)

Jag skall göra en rund rabatt ca 4 meter i diameter mitt på gräsmattan. Helst utan att gräva (upphöjd) då marken är kompakt lera och ofta blöt. Dessutam får jag inte ner spaden.
Vad kan man plantera för tjusigt i en sådan rabatt? Zon 3 ungefär.
Soligt eller skuggigt?
Kommer det som från alla håll?
Jag har tung lerjord jag med, jag vänder ned grästorvorna jag får upp med grepe och lägger dom helt enkelt upp och ned på samma plats, sedan kan du lägga litet tidningspapper, som multnar bort efter någon säsong, och fylla upp en rabatt.
Soligt läge, riddarsporrar (höga) kanske i mitten, om solen når runt hela, rudbeckia (solhatt) prästkragar, ja, har du upphöjt går nästan vad som helst! På våren, vårlökar, de gillar också upphöjda rabatter..
En pålitlig, grön och frodig växt är jättedaggkåpa, som fyller ut fint, och täcker vissnande lökblad.
Du vet att pioner gillar litet lerblandad jord? Om du blandar litet lera i ett ställe i rabatten, så kan du få kanonfina pioner!
Det är nästan omöjligt att rekommendera om man inte vet om det är skugga eller sol...Eller om du har massor av rådjur och är beredd att vidta skyddsåtgärder.