myy
Jag skall göra en rund rabatt ca 4 meter i diameter mitt på gräsmattan. Helst utan att gräva (upphöjd) då marken är kompakt lera och ofta blöt. Dessutam får jag inte ner spaden.

Vad kan man plantera för tjusigt i en sådan rabatt? Zon 3 ungefär.
MammaMattsson
CITAT (myy @ 12-04-2008, 09:08) *
Jag skall göra en rund rabatt ca 4 meter i diameter mitt på gräsmattan. Helst utan att gräva (upphöjd) då marken är kompakt lera och ofta blöt. Dessutam får jag inte ner spaden.

Vad kan man plantera för tjusigt i en sådan rabatt? Zon 3 ungefär.

Soligt eller skuggigt?

Kommer det som från alla håll?

Jag har tung lerjord jag med, jag vänder ned grästorvorna jag får upp med grepe och lägger dom helt enkelt upp och ned på samma plats, sedan kan du lägga litet tidningspapper, som multnar bort efter någon säsong, och fylla upp en rabatt.
Soligt läge, riddarsporrar (höga) kanske i mitten, om solen når runt hela, rudbeckia (solhatt) prästkragar, ja, har du upphöjt går nästan vad som helst! På våren, vårlökar, de gillar också upphöjda rabatter..
En pålitlig, grön och frodig växt är jättedaggkåpa, som fyller ut fint, och täcker vissnande lökblad.
Du vet att pioner gillar litet lerblandad jord? Om du blandar litet lera i ett ställe i rabatten, så kan du få kanonfina pioner!

Det är nästan omöjligt att rekommendera om man inte vet om det är skugga eller sol...Eller om du har massor av rådjur och är beredd att vidta skyddsåtgärder.
myy
Vi har rådjur, men "massor" är nog att ta i. Relativt soligt, men vandrande skugga kanske man skulle kunna säga; spaljé i öster, stort lövträd tio meter bort åt syd, grannens jättethujor i väst och skugga kvällstid. Det låter skuggigare än det är. Vi hade ju trots allt poolen där förra sommaren. Det finns inga grästuvor kvar - poolen gjorde jobbet, men kanske skall man gräva ändå? 40 cm kant räcker det och kan man sätta småträd/buskar utan att göra en grop?

Jag har några malplacerade växter - kan någon av dem trivas i den nya rabatten?
- Rosenkvitten
- Rosenprakttry
- Jättedaggkåpa, tre st
- Funkia (tvåfärgad), några
- Röd rhododendron, låg
- Dvärgrhododendron, minns ej färg

Vad menas med "kommer det som från alla håll"?

Fenja
Täck marken med ett tjockt lager blöta dagstidningar och häll sedan ny jord ovanpå till den upphöjda rabatten. Alla växter som du nämner borde klara sig fint där, är de stora så får du gräva ut rejäla gropar till dem och fylla på med ny jord. I zon tre så kan du välja ganska fritt blad befintliga perenner och en upphöjd rabatt gör att du kanske till och med kan våga dig på några växter från zon 2!
Mvh
Fenja
myy
I dag har jag varit ute och studerat läget. Hittills ingen skugga och klockan är fyra, så läget är väl soligt då...
Fast tidig kväll kommer skuggan, den var där då igår kväll.
myy
Jag var på Blomsterlandet idag, för de skulle ha en "expert" där för rådgivning. En mer oengagerad sådan kan jag inte tänka mig. Jag har funderingar på att sätta en gammal eldningstunna (rostigt oljefat) i mitten med något frodigt som välller ut. Så jag bad om förslag. Det fick jag inte, men hon hade synpunkter på att ställa en tunna där öht, tydligen är det fula. Fast jag tycker ju att rost är fint och dessutom skall den ju kläs in av växter. Dessutom gillade hon inte runda rabatter "det finns en risk att det ser ut som en tårta".

Med risk för att låta gnällig, men någon hjälp var hon inte. Jag vill se möjligheter inte begränsningar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon