Mitt nya ställe har inte några imponerande perennrabatter men det finns tydligen en del vårlökar och majnycklar. Några perenner finns...små rosor, prästkragar, vildvin, lagerhägg, gullris, plymspirea, rhododendron, syren doftschersmin och ett par pioner.
Sen finns det underbara malvor överallt också. wub.gif

Eftersom jag inte vet vad det finns för vårlökar....eller exakt var de finns, så tänkte jag inte göra så mycket i trädgården i höst. Inte anlägga nya rabatter, men jag kanske...om det hinns med...förbereda för ett framtida köksland genom att täcka gräset där.

Där jag bor idag har jag mycket gamla perenner som ursprungligen kommer från min mormors rabatter. De vill jag naturligtsvis ta med mig "småplantor" från, men eftersom det inte finns några rabatter att sätta ner dem i så har jag en annan plan...

Jag har ett gammalt skållkar som användes vid grisslakt. Det är ett stort avlångt träkar som är minst i botten och störst upptill. Det tänkte jag fylla med plantjord och sätta ner växterna i tills jag vet var rabatterna ska vara. Vad tror ni om det? Kommer de nydelade plantorna att klara vintern i den (zon 2)?
Jag kanske måste isolera den....? Den är ju rätt stor så jag vet inte riktigt hur jag skulle kunna isolera den i så fall...och med vad?
Höstlöv eller halm som hålls kvar med kycklingnät? Måste man isolera även uppepå eller räcker det i så fall att isoera sidorna runt om?

Om jag skulle isoera med löv (vi har massor av stooora lövträd)...bör man tänka på att det ska vara "felfria" löv och inte tex almlöv med vita "prickar" på undersidan......eller Lindlöv med bruna "prickar". De kanske sprider sjukdomar om man sparar dem under vintern på det sättet?

Bör man skölja alla växters rötter för att motverka att det kommer med oönskade ogräs eller gör man växterna en stor otjänst då?

Mvh, Carina *som tycker det ska bli jättespännande med en ny trädgård att "börja om" i*