Full version: ogräs eller?
akagebeck
Hej!
Nu när jag började rensa och klippa ner gamla växter i perennrabatten hittade jag nåt nytt som jag aldrig sett där förr. Se fotot. Jag känner inte igen det och det finns på några ställen. Ser ut som gräs och är lätt att dra upp med en rot för varje "strå". Det ser ut som att det är blomning på g också, för på några ställen är det som små knoppar på stråna. Se bilden.

Är det nåt ogräs som måste tas bort illa kvickt eller är det nåt trevligt som har självsått sig?
Nån som vet?

Tack för svar!

Anna

ogräs?

Boxer
Det ser ut som någon lökväxt av något slag. Har du haft någon sådan på den platsen?
igl
vad har du för allium i närheten, för det är någon sådan som fröat av sig.
mvh
inger
akagebeck
Aha, jo, jag har allium precis i den rabatten... kommer inte ihåg vad de heter men de är ca 50cm höga och lila. Men hur gör jag nu då? Ska jag låta alla "stråna" va kvar eller ska jag gallra. Jag vill ju gärna ha fler allium, men kanske inte så många på samma ställe. Kan jag flytta på dem?

Spännande det här... :-)
Boxer
T.ex.

Bollök

Kirgislök

CITAT (akagebeck @ 12-04-2008, 11:42) *
Aha, jo, jag har allium precis i den rabatten... kommer inte ihåg vad de heter men de är ca 50cm höga och lila. Men hur gör jag nu då? Ska jag låta alla "stråna" va kvar eller ska jag gallra. Jag vill ju gärna ha fler allium, men kanske inte så många på samma ställe. Kan jag flytta på dem?

Spännande det här... :-)

bilder på olika Allium
igl
javisst kan du flytta på dem men pilla inte isär dem utan flytta en stor tuss med jord omkring. Jag fick för ca 15 år sedan 4-5 lökar av en hög lila allium. Nu har jag nog ung 60-70 stycken lökar, så det går jättebra att låta dem fröa av sig och bli fler. En del har t.om blivit vita blommor på.
Jag tycker de passar bäst att sätta bland perenner som döljer de vissnande bladen som ju inte är så fina.
Det tar ung. 4 år innan det blivit en blombar lök.
De små frösåddernas blad du har kommer ju snart att vissna ned så du får väl komma ihåg vart du sätter dem.
mvh
inger
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon