Lotta i södra Skåne
12-04-2008, 09:20
Hej,
rosen ska stå mellan två hus. Solen kommer troligtvis på sen eftermiddag och håller i sig till den går ner.
Han önskar röd eller gul. Kan vara trevligt med en remonterande, gärna doftande.
Han bor liksom jag i södra skåne, men har sandig jord.
Hälsn. Lotta
Bruna fingrar i Handen
12-04-2008, 11:01
Hej..
Eftersom jag inte har några "gröna fingrar" Har jag läst om nån tacksam klätterros som hette Honungsros, tror jag...Men eftersom det finns en uppsjö utav kunniga människor i detta forum så får du säkert fler och bättre svar MVH Malin
Honungsrosen är engångsblommande och passar bättre att klättra i träd.Läget är inte det mest optimala för en remonterande ros med sen eftermiddagssol som försvinner tidigt på sensommaren.men det funkar om inte husen står för nära varandra. New Dawn är en vacker klätterros.Flammentanz,men den blommar bara en gång ganskar länge och överdådigt,har inte den själv.
Klätterrosor ska vara relativt skuggtoleranta, så det är nog bara att pröva. Rent allmänt brukar engångsblommande rosor vara mer tåliga/toleranta på alla punkter än remonterande. Med sandjord så behövs mycket gödsel (häst- el ko). Skåne zon 1 + sandjord = i stort sett vilken ros som helst. Har inget konkret tips på rak arm, men det finns säkert andra här som har. /S
Titta här
Rosenposten under " slyngroser " där står också om rosen tål lite sämre ljus
Lotta i södra Skåne
13-04-2008, 15:45
Tack för tipsen.
Hälsn. Lotta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.