Mollis
Man måste säga att det hänt en del sen dess giggle.gif
Myosotis
rotfl.gif
Aqvakul
Helt sanslöst fördomsfull reklam! giggle.gif
Whiskuchi
wtf? ohmy.gif

rotfl.gif

Tosan
Nån av motortidningarna, Nostalgia eller Classic eller vad det nu kan va, brukar ha med de där gamla bilreklamerna, bla den där. Kan ju tala om att gubben hade ruskigt kul åt den...
Anma
CITAT (Aqvakul @ 12-04-2008, 15:57) *
Helt sanslöst fördomsfull reklam! giggle.gif

Ja, så lite framåt har ju samhällets värderingar kommit sedan dess.
Gossen Ruda
Det finns dock en liten sanning i annonsen ändå för tidigare bilar var ganska tungstyrda och svårbromsade. Servon var inte uppfunnen och styrningen kunde därför vara ganska betungande, likaså att bromsa. Eftersom genomsnittskvinnan är svagare än genomsnittsmannen fanns det tillfällen där muskelstyrkan inte räckte till. Att sen genomsnittsbilarna för övrigt var konstruerade för att passa mannen gjorde inte saken bättre.
*Stintan*
CITAT (Anma @ 12-04-2008, 16:04) *
Ja, så lite framåt har ju samhällets värderingar kommit sedan dess.


Ja fast ibland undrar man ju happy.gif
Mollis
CITAT (Gossen Ruda @ 12-04-2008, 16:21) *
Det finns dock en liten sanning i annonsen ändå för tidigare bilar var ganska tungstyrda och svårbromsade. Servon var inte uppfunnen och styrningen kunde därför vara ganska betungande, likaså att bromsa. Eftersom genomsnittskvinnan är svagare än genomsnittsmannen fanns det tillfällen där muskelstyrkan inte räckte till. Att sen genomsnittsbilarna för övrigt var konstruerade för att passa mannen gjorde inte saken bättre.


Ja fast det var nog inte det den här annonsen försökte förmedla, det var inte precis grävmaskiner det handlade om wink.gif
skogstroll
CITAT (Aqvakul @ 12-04-2008, 15:57) *
Helt sanslöst fördomsfull reklam! giggle.gif



sambon nickade bara som om det var den självklaraste sak i världen. ja ni förstår varför jag inte vågar ta körkort giggle.gif
Whiskuchi
CITAT (Gossen Ruda @ 12-04-2008, 16:21) *
Det finns dock en liten sanning i annonsen ändå för tidigare bilar var ganska tungstyrda och svårbromsade. Servon var inte uppfunnen och styrningen kunde därför vara ganska betungande, likaså att bromsa. Eftersom genomsnittskvinnan är svagare än genomsnittsmannen fanns det tillfällen där muskelstyrkan inte räckte till. Att sen genomsnittsbilarna för övrigt var konstruerade för att passa mannen gjorde inte saken bättre.


Fast de drog ju stora växlar (pun intended) på att "alla farliga detaljer som Ni kan slå i vid en häftig inbromsning" var eliminerade, och att instrumentpanelen var stoppad. En kvinna med sin oooooerhööört klena fysik borde väl snarare bromsa in mjukt wink.gif
Gossen Ruda
CITAT (Whiskuchi @ 12-04-2008, 18:57) *
Fast de drog ju stora växlar (pun intended) på att "alla farliga detaljer som Ni kan slå i vid en häftig inbromsning" var eliminerade, och att instrumentpanelen var stoppad. En kvinna med sin oooooerhööört klena fysik borde väl snarare bromsa in mjukt wink.gif


Jo, men OM nu inte den stackars svaga kvinnan orkade bromsa skulle hon klara den efterföljande smällen bättre. Tänk om hon hamnade på sjukhuset, hur skulle mannen och barnen klara sig utan sin passop? rolleyes.gif
ingrid fuxwall
CITAT (Gossen Ruda @ 12-04-2008, 19:06) *
Tänk om hon hamnade på sjukhuset, hur skulle mannen och barnen klara sig utan sin passop? rolleyes.gif

Den var bra! och speglar verkligen tiden
Tosan
CITAT (Gossen Ruda @ 12-04-2008, 16:21) *
Det finns dock en liten sanning i annonsen ändå för tidigare bilar var ganska tungstyrda och svårbromsade. Servon var inte uppfunnen och styrningen kunde därför vara ganska betungande, likaså att bromsa. Eftersom genomsnittskvinnan är svagare än genomsnittsmannen fanns det tillfällen där muskelstyrkan inte räckte till. Att sen genomsnittsbilarna för övrigt var konstruerade för att passa mannen gjorde inte saken bättre.

Nåja, jag har kört en och annan bil utan vare sig servostyrning eller bromsservo utan större bekymmer...
Och under kriget var det faktiskt ganska många kvinnor som körde både bilar och lastbilar och därtill eldade gengasaggregaten själv.
Tosan
Kopierar från Kvinnliga Bilkårens hemsida under fliken organisation- historia.


1939 började Kvinnoföreningarnas Beredskapskommitté, en reserv av kvinnlig arbetskraft, i Göteborg att utbilda ett 40-tal kvinnliga bilförare för att köra lastbil och ambulans. Denna utbildning var 30 timmar lång. Större företag, som insåg att de skulle ha nytta av kvinnliga ersättningsförare när deras chaufförer inkallades till militärtjänst, lånade ut bilar.

Den 7 juni 1939 kunde de första 20 kvinnliga ersättningsförarna registreras. Innan de skildes åt bestämde de att de skulle bilda en "bilkår". Vid ett möte den 15 november samma år bildades den första bilkåren - Göteborgs Kvinnliga Bilkår. Snabbt spreds bilkårerna och snart fanns ett tiotal runt om i landet.

Den 1 maj 1942 samlades i Stockholm 55 kvinnor som representerade bilkårerna i Göteborg, Stockholm, Sundsvall och Uppsala samt Kvinnoföreningarnas Beredskapskommittés lastbilsförarkurser från Gävle, Linköping, Mjölby, Norrköping och Nynäshamn. Vid detta möte bildades Sveriges Kvinnliga Bilkårers Riksförbund (SKBR). Till ordförande för SKBR valdes Rangvi Torslow-Lundgren, även kallad "Toto". HKH Prinsessan Sibylla valdes till hedersordförande.

1943 fick Riksförbundet bidrag från Arbetsmarknadskommissionen och kunde därför anordna två centrala kurser på T2 i Skövde.

Det var svårt i början för Kvinnliga Bilkåren som saknade ekonomiska resurser. Bilkåristerna togs inte heller riktigt på allvar. Trots detta fortsatte tjänstgöringstillfällena att öka och bilkårister transporterade Landstormsmän vid deras övningar, evakuerade skolbarn, hjälpte till med flyktingtransporter och körde ambulans.

Utbildningen ökade också hela tiden och omfattade förutom körning även motorkunskap och materielvård, sjukvård, orientering, skytte m.m. Bilkåristerna fick även utbildning på gengas.

1947 fick SKBR för första gången statsbidrag.

Så småningom fick Kvinnliga Bilkåren även uppdrag av Överbefälhavaren (ÖB) att utbilda bilförare för Försvarsmakten. De minskade värnpliktskullarna på 1950-talet gjorde att armén fick stort behov av förare. Eftersom behovet ökade, ökade också statsbidraget och antalet bilkårer och medlemmar växte mycket snabbt.

Under 1960-talet tog utbildningen för den civila delen av totalförsvaret fart efter intensiva förhandlingar med berörda myndigheter.

SKBR:s emblem togs fram på 1950-talet och det internationella triangeltecknet för maning och varning uttrycktes i de tre trianglarna som symboliserar mottot "Vaksam, Varsam, Verksam".

1944 antog riksmötet stadgar för Riksförbundet, men det tog ända fram till 1958 innan Kungliga Maj:t för första gången fastställde grundstadgar för SKBR.

Cacki


Det var inte mitt fel! -fear-.gif
Bee
Min mamma tog körkort 1962. Gissa vilken bil hon köpte!! - Hon älskade sin Opel Rekord! Det var ju en bil för kvinnor! Med växelspak i rattpanelen i ställt för en sån där äcklig i en stång från golvet!
Hon blev Bilkårist efter det och lärde sig köra andra fordon men Opeln - den var i hennes hjärta i många år.
Själv har jag bara kört bilar med växelspakar "i en stång från golvet".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon