SandraDee
Jag ska precis flytta till en ny lägenhet med en större balkong än den jag har idag.
Problemet är att det är mycket vita väggar på den nya balkongen, som jag gärna då skulle vilja täcka med antingen klätterväxter eller stora gröna växter.

Balkongen ligger i sol på morgonen-förmiddagen, för att ligga helt i skugga runt kl. 16.

Är det någon som har några tips på blommor man skulle kunna ha på denna balkong, och om man ska så dessa redan nu?

Tacksam för svar smile.gif

/Sandra.
Åsa, mälardalen zon 2
Det enklaste är att odla rosenböna eller vanliga störbönor (+du får inte bara blom och grönska utan även ätbart), då kan du direktså i STORA krukor/kärl 10-20liter åtminstone (ca 1dm avstånd mellan fröerna), när jordtemperaturen är runt +15C. Det blir en stor grönmassa som klättrar villigt bara det finns något att klättra på, en stor grönmassa kräver dock en hel del vatten.

Annars kan du ju odla sånt som blomman för dagen och då kan det vara bra att förkultivera plantor nu inomhus.
Alexander-VG-zon3
vill du ha flerårigt eller ettårigt eller krukväxter på balkongen ??
SandraDee
Jag hade tänkt mig någon flerårig, kanske änglatrumpet, men gärna någon flerårig till..
Däremot kommer vi inte ha allt för mycket plats för vinterförvaring, så det får bli mycket blommor som blommar endast i år.
Mycket grönt men också en del färgklickar hade varit fint.

Medelhavskänsla skulle jag gärna ha i en del av balkongen, så några växter liknande det hade varit mysigt.
Alexander-VG-zon3
många medelhavsväxter måste vila svalt ca 0c +10c och extra ljuse på vintern .

vilken zon bor du i ?

du kan ju köpa fiber duk och isolera krukorna med

medelhavsväxter

klätterväxter - murgröna,vin,kiwi(zon 0-2(5),passionsblomma(övervintras inne),trumpetranka(zon 0-2),blåregn(zon0-3),trillingblomma (övervintras inne +10c +15c )

buskar och träd
kryddor alla sorter,oliv,roser,palmer,yucca,agave,granatäpplen,persika,fikon,aprikos,kaktusar
,pelargoner,frilands hibiskus,citrus

örtade växter ( perenner )

lökväxter,vallmo,agapnthus,sedum,taklök,kryddor,stockros,campanula

alla växter jag skrev upp måste övervintra svalt och en del av dom är även härdiga ute i milda områden om man isolerar krukan . plus en del av dom jag skrevb upp behöver frost för att blomma bra .
Pedal
Jag har en japansk träddödare som klättrar på en spalje på min balkong. Ställde krukan på en frigolitbit och slog in krukan med ett täcke. Den har överlevt vintern finfint och knoppar för fullt.
Alexander-VG-zon3
den japanska träddödaren är väldigt härdig går upp till zon 5-6 . så den behöver du inte göra nåt extra med . om du inte bår väldigt kall zon .
Midnattsflickan
Något ätbart är ju alltid trevligt, ärter och bönor av olika slag går utmärkt att odla i kruka på balkong. Änglatrumpet blir så himla stor så jag vet inte om jag skulle rekommendera den på en balkong. Beror förstås på balkongens storlek men ändå...
Kanske kryddväxter av olika slag i hyllor på väggen? Det ger lite känsla av grönt och så är det ju supergott med färska kryddor i maten. smile.gif
SandraDee
Nu har jag och katten börjat på med min balkong!
En änglatrumpet har inköpts. Vi resonerade som så (inte jag och katten, utan jag och sambon happy.gif ) att boendet är inte permanent så förhoppningsvis får den plats att växa till sig på snart..
Vi odlar även lite grönsaker och annat, men det var mest för att fylla lådorna innan allt annat blommar.
Pelargoner och penséer har vi också för tillfället.
En klematis inhandlade vi som förhoppningsvis vill klättra längs med ena väggen.

Sedan funderar vi på ett oliv-träd, citrusträd eller något liknande.. Tips?
Är det någon som har något tips på någon fin medelhavsväxt? Stor, grön och lättskött om det går whist.gif

Då vi har några blomlådor kvar, har ni några tips på blommor som "böljar över" eller hur jag ska förklara det? Såg detta på en balkong nu i veckan och det var otroligt vackert. Himmelsöga kanske vore något i stil med det. Kan denna blomma vara i en blomlåda, alternativt ampel, eller blir det bäst man låter den växa på stam?

Tack för alla bra tips!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon