annagranq
12-04-2008, 15:30
några av mina plantor är jag osäker på vad de är, dels för att lapparna kommit bort, dels för att de kommit upp i lådor med helt andra saker, så nu skickar jag bilder på tre plantor och hoppas de inte visar sig vara ogräs eller björk, jag undrar om dessa tre kan vara aklejruta, digitalis och vallmo
Christer i Falköping
12-04-2008, 16:28
Skulle vilja påstå att inget är det du sått. Det första är i alla fall björk.
Christer.
annagranq
12-04-2008, 16:37
jag tyckte också det påminde om björk, men mig veterligen har jag bara köpespåsar och ingen av dom var märkta med björk, har nån varit med om att få björk i fröpåsarna?
Christer i Falköping
12-04-2008, 18:43
De kan följa med jorden du köper. Eller så har de helt enkelt blåst ned i jorden när du sått eller öppnat ett fönster.
Christer.
Den längst ner är väl basilika?
annagranq
12-04-2008, 21:13
nej inte basilika det har jag inte sått, sen bor jag i norr och när jag sådde var det januari och dåligt med björkfrön i garaget ialla fall var det 25 grader kallt och mycket snö, men det kan kanske följa med i såjorden.
*Stintan*
13-04-2008, 10:06
Men nog skulle 2:an kunna vara någon sorts vallmo.
Jag tror inte 1:an är björk.
Har du ingen lista på vad du sått eller fröpåsarna kvar så att det går att köra med uteslutningsmetoden.
annagranq
13-04-2008, 10:39
det konstiga är att dessa avviker från resten som jag sått, fast det finns några av varje. Det jag har sått är
storklocka
prärieklöver
papaver orientale
solhatt
aklejruta
björnlilja
martorn silver och alp
stäppsalvia
blodtopp
digitalis purpurea
stor prästkrage
lavendel
*Stintan*
13-04-2008, 11:26
Skumt men det kanske är något som följt med jorden. Hoppas att det dyker upp någon som vet vad det är snart
skogstroll
13-04-2008, 11:28
kanske doftar nåt om bladen om du gnuggar försiktigt på dem?
annagranq
14-04-2008, 22:31
det verkar svårt att ställa diagnos på småplantor, jag får väl helt enkelt ge mig till tåls, tack för förslag
Midnattsflickan
22-04-2008, 19:43
Rent utseendemässigt så skulle jag gissa på att 2an är antingen vallmo eller tistel av något slag. 3 ser onekligen ut som basilika. Lycka till med artbestämningen.
1an är då väldans lik björk, 2an tror jag är vallmo och trean osäker men ser ut som basilika.
annagranq
25-04-2008, 17:52
jag tror också ettan är björk, tvåan nåt ogräs den kastade jag idag och trean är inte basilika, den luktar inte och det vet jag med säkerhet att jag inte har sått. Jag tror faktiskt det är en digitalisvariant.....kanske
1. björk
2 blodtopp
3 ?
Det är mina gissningar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.