Jan af Lisö
14-08-2003, 14:19
Jag har upptäckt att ett av mina körsbärsträd (Van på Colt-grundstam) har något som liknar stelnad kåda på ett par ställen. Trädet är 4 år gammalt (i alla fall hos mig). Jag antar att det är en sjukdom, bakterios eller gummiflöde.
Jag misstänkte att vi kanske inte skötte trädet tillräckligt bra de första två åren. Hur som helst så har trädet vuxit fint förra året och i år.
Nu undrar jag hur stor betydelse har denna sjukdom för trädets framtid, skall jag bara låta det vara, eller ?? Finns det någon risk att andra körsbärsträd omkring kan smittas ??? Kan det vara så att Colt inte klarar av Stockholms klimat ???
Japp, det är gummiflöde. Uppstår av för grov beskärning eller beskärning under fel tid, frostskador, kompaktering av jorden kring trädet, och ibland av övergödning av kväve (t ex av gödsling av gräsmattan) - alltså sådant som orsakar stress hos trädet.
Träden kan ofta leva med detta, men det sätter ned konditionen, ibland tillväxten och gör trädet mer sårbart för andra angrepp.
För att minska gummiflödet upphör man med beskärning och gödning och luckrar jorden under kronan. Vattna träden vid torka, körsbär behöver mycket vatten.
Alpiner i Halmstad
15-08-2003, 18:16
Vi tar bort gummiklumparna så fort som möjligt. Vi har märkt att barken under ett gummiflöde dör. Skadan kan sen bli inkörsport för andra andra angrepp.
M.v.h. Bernt