kicki_w
12-04-2008, 18:30
Varje år försöker jag mej på luktärtor, men jag misslyckas lika ofta. Mina plantor blir tunna och klena. Jag har frövat att förså och plantera på plats både på friland och i stor kruka. Hur får jag stora fina luktärtor med massor av blommor.. Hur gör man?????????????
Hej
Jag vill säga att jag läste att luktärtor behöver plantera djup om de plantera i krukor de behöver stora krukor,
Det är lättare att ha låg sorten,
Luktärtor brukar vara bra att toppa, låt plantorna få 2 bladpar med riktiga blad nyp sedan bort toppen. Här kan du läsa lite om luktärtodling:
http://www.odla.nu/artiklar/lyckas_med_luktarter.shtml Lycka till , H: Bassam.
Hej och välkommen hit!
Det är viktigt att man inte planterar dem på samma ställe utomhus år efter år eftersom de lakar ur jorden på näringsämnen ganska snabbt.
Ska du förgro dem inomhus är det mycket bra om du kan ställa dem svalt och ljust när de grott. I vanlig inomhusvärme har de en tendens att ränna i väg och bli fula. Toppa dem första gången när det har 2-3 bladpar, du kan rota topparna och få flera plantor. Luktärtorna har en lättstörd och lättbruten rot, ta dem ur sin första kruka utan att pilla bort jord när du skolar om dem. Du kan toppa dem flera gånger så blir de buskiga och fina. Ju större kärl desto större blir dem. Gödselvattna dem ofta och plocka bort överblommade blomställningar så fortsätter den att blomma och sätta knopp fram till frosten tar dem.
Mvh
Fenja
Fågelvägen
12-04-2008, 20:24
Får jag haka på här? Jag tycker så mycket om luktärter, men misstänker att rådjuren gör det också. Någon som vet om det alls är nån vits att försöka odla dem (luktärterna alltså - rådjuren växer vilt här).

för svar!
kicki_w
14-04-2008, 19:20
Tack för era svar.. I år ska jag pröva de tips jag har fått av er.. Håll tummarna!!!
Hej !
Ett litet tips är att förodla i mjölkkartonger, "på höjden". Gör dräneringshål och lägg ett lager leca-kulor i botten.
10-15 frön i varje, när det är dags för utplantering är det bara att riva upp kartongerna.
Mjölkkartonger är också jättebra att sätt tomaterna i vid sista omplanteringen, då kan man sätta plantan på botten och fylla på med jord, om den blivit ranglig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.