Full version: Vedklyv
Blomstersmurfen
Hej igen alla glada odlare!

Jag funderar på att köpa en vedklyv.

Min man har i åratal sagt att han inte vill ha någon vedklyv, eftersom han vill vara macho och stå med bar överkropp och hugga ved (han tror att han ser ut som Markus Schenkenberg då). flirting.gif Problemet är bara att det så att säga är sällan som tröjan åker av... Så jag behöver nog en vedklyv i alla fall.

Vi fällde en hel del träd för ett antal år sen för att få plats med ett hus till, och dessa funderar jag på att omvandla till flis att ha som gång- och täck-material.

Tanken är en ganska billig variant (eftersom tröjan säkert åker av när han väl får konkurrens av maskinen), men jag vill ju ändå att den skall fungera förstås.

Har ni köpt någon billig variant och ändå varit nöjd med den? Tacksam för även andra synpunkter. Jag tror inte att vi kommer att fälla så många träd i framtiden, så det känns därför onödigt med dyrare varianter.
tinnak
Har du bara ett helt tillfälligt behov så kan du ju överväga att hyra en, om du bor i närheten av någon maskinuthyrningsfirma. Kostar ca en femhundring för en helg.
KURT
Man kan inte göra flis med en vedklyv! Så du måste först bestämma om det är en vedklyv eller en flisaggregat som du vill ha? Om ni fällde träd för "ett antal år sen", så är det väl tveksamt om det längre går att använda som ved. Är det ved från lövträd så går det definitivt inte att använda, är det ved från barrträd och de är kapade ganska korta och har legat torrt, så kanske det går att använda.

Man kan köpa billiga vedklyvar från t ex Biltema eller Clas Ohlson för ca 2000 kr, de är hemskt låga så de måste placeras på ett bord eller en ställning. Och de är ganska långsamma, men de fungerar. Skall man ha en bättre vedklyv så kostar en Faxes ca 10000 kr.

Sök gärna på Byggahus forum
ingrid fuxwall
Vår vedklyv från ett billighetsvaruhus kostade under 1 500 kronor och fungerar perfekt. Den är låg men det var den vi hyrde också.

ingrid
ahaw
Till mindre behov funkar säkert en billig vedklyv helt ok. Vi köpte oss en faxe som trycker 7 ton och tar 70 cm vedlängd för ett antal år sen och då var det sura pengar men oj vad vi är glada nu när grannarna står med billighetsklyvar som inte orkar med om kubben blir för stora eller som ena grannens som helt enkelt gav upp.

Men vi värmer både ett hus på 200 m2 och varmvatten med ved så vi hanterar ganska stora mängder varje år. Ska man bara klyva lite ved för mysbrasor eller tilläggsvärme funkar dom billiga säkert helt ok.

Fast jag ser väl inte heller hur man ska göra flis med en vedklyv confused.gif
*Stintan*
Lite svårt att göra flis med en vedklyv och också svårt att göra flis av träd. Sly, grenar och kvistar är väl det man gör flis av och till det behövs en flistugg.
Blomstersmurfen
Jag har redan en väl fungerande flismaskin.

Sedan vi köpte luftvärmepump till huset har vi inte behov av att elda med ved för uppvärmningens skull, och som sagt har då de kapade kubbarna av både barr och löv blivit liggande (med tak över om det nu gör någon större skillnad).

Så det var min tanke, att få ner bitarna i små smala rackare så att jag kan använda det till flismaterial istället för eldningsved.

Hyra verkar tråkigt, eftersom man då verkligen måste ta allt på en gång, det passar inte mig.

Billigast möjliga vedklyv, som ändå håller att klyva med, vilken är den tro?
KURT
Men vad skall du ha vedklyven till om du inte skall elda med veden???
ahaw
CITAT (Blomstersmurfen @ 16-04-2008, 05:21) *
Billigast möjliga vedklyv, som ändå håller att klyva med, vilken är den tro?

Har tyvärr inget svar men tror att jag fattar nu. Du vill alltså kunna klyva ner kubben till smala bitar som du kan köra i din flismaskin idea.gif
Har du inga jättemängder borde vilken billighetsklyv som helst duga kan jag tro.
gunvor
CITAT (ahaw @ 15-04-2008, 08:25) *
Till mindre behov funkar säkert en billig vedklyv helt ok. Vi köpte oss en faxe som trycker 7 ton och tar 70 cm vedlängd för ett antal år sen och då var det sura pengar men oj vad vi är glada nu när grannarna står med billighetsklyvar som inte orkar med om kubben blir för stora eller som ena grannens som helt enkelt gav upp.

Men vi värmer både ett hus på 200 m2 och varmvatten med ved så vi hanterar ganska stora mängder varje år. Ska man bara klyva lite ved för mysbrasor eller tilläggsvärme funkar dom billiga säkert helt ok.

Fast jag ser väl inte heller hur man ska göra flis med en vedklyv confused.gif

jag gör flis med min kopostkvarn - den tuggar allt upp till 3.8 centimeter!
kostade 1875 tror jag - sort? den är i alla fall gul!
Sne4
Om du vill gör aom stockarna till flis, kolla först om det finns möjlighet att hyra kommunens, eller någon bondes hjälp. Det är det garanterat värt. Att klyva ner stockar till småbitar för att sedan kunna använda i en kompostkvarn är både synd om er och kompostkvarnen.

En liten traktordriven flishugg bör nog kunna ta stockar upp till ~2dm utan bekymmer. Om ni vill köpa en vedklyv enbart för detta, så återigen lägg hellre pengarna på att hyra - ni kommer inte att ångra er jämfört med att stå med en billig vedklyv.

Blomstersmurfen
CITAT (Sne4 @ 16-04-2008, 20:56) *
En liten traktordriven flishugg bör nog kunna ta stockar upp till ~2dm utan bekymmer. Om ni vill köpa en vedklyv enbart för detta, så återigen lägg hellre pengarna på att hyra - ni kommer inte att ångra er jämfört med att stå med en billig vedklyv.

Fast dom är inte ~2dm... En del är från stora ekar och är kubbar på betydligt mer än så.

Tänk om man hade en sån där som används av proffsen, som de kör ner hela träd i... tummenupp.gif

Men även om jag hade pengar att hyra en sådan så skulle den aldrig få köra i närheten av min trädgård nono.gif
Hu vilka spår dom gör...

Nä, det måste bli något mer småskaligt här, helt enkelt.
KURT
CITAT (gunvor @ 16-04-2008, 12:38) *
jag gör flis med min kopostkvarn - den tuggar allt upp till 3.8 centimeter!
kostade 1875 tror jag - sort? den är i alla fall gul!

Men hur bra klarar den 3.8 cm tjocka torra ekbitar? Torr ved borde i alla fall slita betydligt mycket mera på den.
Chamomille
Som svar på din fråga kan jag rekommendera denna vedklyv från Biltema:

Vedklyv, 5 ton (17-032)
Elhydraulisk vedklyv med max. klyvlängd: 520 mm och max. klyvdiameter 250 mm. 1.999,00 kr
Den har vi köpt och den fungerar alldeles utmärkt tycker vi.
Bord finns att köpa till:

Arbetsbord för vedklyv (17-082)
Av stålplåt och fyrkantsprofiler. 399,00 kr

[attachment=16890:Vedklyv.jpg]
*Stintan*
Då tror jag inte heller att det räcker med en liten billig klyv eftersom du har grova ek-kubbar du vill klyva. Krävs nog en hel del kraft.
uno
Om jag var i Dina kläder eller i Din skjortlösa mans hade jag sålt veden och för slantarna köpt flis eller täckbark.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon