Vic
Hej, hoppas att någon kan hjälpa mig så att inte allting barkar...

Jag har sått massor av saker, bla, Gyllenbär, men i synnerhet Gyllenbären vill inte växa till sig utan är ynkligt klena, ca 2-3 cm höga med bara ett bladpar i toppen.
Jag har för mig att jag sådde dem i mars och tycker att de borde ta sig bättre? Eller?

De står i ett rum brevid garaget framför ett rejält fönster i SV läge plus två lysrör över och jag har hållt det svalt, frostfritt men inte varmare än ca 10 +

Är det för kallt i mitt förodlingsrum? Jag tog in paprikorna och chilin till vardagsrummet istället där elementet kan vara avstängt för jag hörde att de vill ha varmare och det verkar trivas mycket bättre och utvecklas fint.
Ska jag dra på litet värme i mitt odlingsrum (jag har ett löst element där)?

Som jämförelse kan jag berätta att jag sådde tomater (Tiny Tim plus en strimmig sort) i februari och de är max 3 cm, buskiga och har grenat sig utan toppning så de trivs nog.
Har jag gått för långt i min rädsla över att få långa rangliga plantor som annars är givet med för mycket värme och för litet ljus?

Velande Victoria
Åsa, mälardalen zon 2
Du har det för kallt om du vill att de ska växa, vid såpass låga temperaturer som +10 står plantorna stilla när det gäller dessa växtslag. Gyllenbär, tomat och chili måste man nog ha åtminstone +15-18C till för att de ska växa något.
Vic
Det var så alltså. Då går jag och sätter på elementet, kanske kan man se det som en slutspurt inför utplanteringen!

biggrin.gif

Victoria
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon