Full version: magnolior
ampmey
Hej!
Jag sitter nere i Warszawa och har varit på besök hos en kompis som i sin trädgård har 30
olika Magnolior. Jag har blivit sugen på att sätta ett par när jag om ett par dar kommer tillbaka hem till Stockholm. Jag skulle vilja ha tips om vilka jag ska satsa på! Jag skulle vilja ha en vit och en purpur, inte alltförstora buskar, kanske runt 3 meter eller så. Jag ska sätta dem uppe i Roslagen (ca 500 meter från Saltsjön).
Om du har några tips för planteringen vore det också bra. Jag har förstått att man gräver en inte alltför djup, men desto vidare grop och blandar jord, kompost, torv, sand och kanske grus. Jag har lerhaltig jord.
Jag har tittat i några böcker och valt ut Magnolia liliiflora `Nigra` (mörklila) och Magnolia sieboldii (vit) och kanske en gul t ex Yellow bird.
Jag vill helst inte göra samma misstag som andra gjort.
Jag är medveten om att jag måste täcka plantorna de tre första åren.
Tacksam för råd!
Ampe thanks.gif
lappa71
Hej...Låter lovande. Det största misstaget Du kan göra är väl att köpa buskarna i Sverige. Där Du nu är kostar de en spottstyver jämfört med här hemma. Kolla på nätet....Kenneth
Christer i Falköping
Nigra är väl inte speciellt tålig bara? De tog stryk i Tråvad, zon1-2 där den stod.
Christer.
ampmey
Tack för svar!
Är inte kvar i Warszawa. Dessutom tror jag inte att det finns särskilt många Magnolior att köpa där. Min kompis som odlar M. köper från Holland och USA/Kanada.
Nigra ska jag tydligen inte köpa. Tack för det rådet!

Ampe
MB1965
Min nigra i Z2 mår bra. Är numera 80cm hög, upp från 50-60

;D Men det stämmer att L nigra är känslig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon