Full version: Sista frost?
tin@w
Jag bor i zon 4, Borlänge. Läget är ganska blåsigt och öppet. Jag hoppas på sista frost 15 maj, för längre än så klarar inte mitt vardagsrum pressen av alla plantor! flirting.gif

Hur är det hos dig? Var bor du, i vilken zon, hur är läget och när brukar sista frosten vara?
Eva 33c
Jag bor i Falun zon 5 och här brukar sista frost vara omkring 7 juni. Fast de två senaste åren har denna frostknäpp uteblivit. Men så länge kan man ju inte vänta med att ta ut plantor, utan man får vara beredd att täcka med väv eller bära in när man tror att det kan bli kallt. Jag brukar inte plantera ut i land och rabatter före denna tid, det är lättare att skydda krukor som står tätt ihop mot frost.
skogstroll
försöker hålla ett öga på väderprognoserna så man vet om det ska bli kallt smile.gif (gick ju dock inte så bra för min kamelia blush.gif men det är svårt utan bra svala ljusa utrymmen)
Alexander-VG-zon3
hos mig brukar den sista frostnatt komma allt i från feb till slutet av april . dock har här varit ''år'' där det har blivit frost även in i maj men det är sällan jag får någon hård frost i april ,, även efter kalla och hårda vintrar brukar den sista frost natten vara förbi i april . sedan kommer den första frosten hos mig i okt-dec ,,varma år har här varit frostfritt till julafton medan förra året kom den i okt . jag bor i zon 1-2 och brukar ha en till två kalla nätter då under -5c -10c och den lägsta vintertemp jag brukar få är mellan -12c -22c ( hårda vintrar neråt -25c men det är sällsynt ) . läget i trädgården är soligt och öppet och blåsigt speciellt under vinter och höst blåser här nästan dygnet runt känns det som . inte så mycket snö men stora snödrivor och mycket regn under vintern under sommaren är det dock torrt oftast .

jag väntar inte heller efter sista frost innan jag tar ut allt brukar ta ut växter efter temp som kan va mellan +1c +15c sedan vid frost tar jag in det i ett svalt utrymme . så bland annat änglatrumpet,fuchsia,pelargoner m.f tar jag ut i feb-april och tar in vid frost .

CITAT (skogstroll @ 13-04-2008, 09:39) *
försöker hålla ett öga på väderprognoserna så man vet om det ska bli kallt smile.gif (gick ju dock inte så bra för min kamelia blush.gif men det är svårt utan bra svala ljusa utrymmen)

jag kollade närmare på mina två där ute när jag var hemma förra helgen den ena utan skador men den som blommade har också tappat alla knoppar plus blivit delvis lövfällande dock lever stammarna så nya blad kommer detta har hänt innan . men din kamelia kommer nog återhämta sig väl . faktiskt under kalla vintrar släpper den bladen medvetande bara för att klara sig bättre . där den växer vilt är ju vinter frostig och kall och snöig men då har dom ju en stabilare vinter plus mer snö vilket gör att den inte kommer igång förens frosten är förbi .
Lilla Sibirien
De sista "järnnätterna" är 7-9 juni, zon 3-4.
renate
Det är lite olika här fast jag flytta ut allt i slutet av maj.När jag har skolat om tomater,gurkor och tagetes ställer jag allt i växthuset med frostvakt på natten.Än så länge har jag plantorna i hallen och under dagen i uterummet.En del frösådda perenner och buskar står i kallväxthuset.Det är klart ute nu men plusgrader ännu.
Anders Roslagen
Min sista frost här i zon III på gränsen till IV brukar vara i slutet av april men det har hänt att det blivit lätt frost i början eller till och med i mitten av maj tror jag, men det är sällsynt. Att det är frostfritt tidigt innebär inte att det är varmt, många växter som till exempel tomat gillar inte alls låga temperaturer trots att det är över nollan. De stannar upp i växten och det tar lång tid innan de kommer igång igen.
Blomstersmurfen
Här på Mälaröarna innanför Stockholm har jag på min tomt sällan frost efter 15 april ungefär. Dock är det stora lokala skillnader, men i de flesta trädgårdskalendrar sedan år 2000 har jag noterat frost 5, 6, 7 april men inte senare.

Bor mitt i Mälaren, på en höjd, och det är ofta så att det är frost hos grannar nedanför min tomt (på samma lilla ö) men inte hos mig. Räknas som zon 2, men jag har garanterat små platser med zon 1 också, eftersom kamelior och rosmarin växer och frodas ute året runt där.

I år ser prognosen dock mörk ut tycker jag - känns riktigt kallt och eländigt ute nu i kväll, och i går morse var jag tvungen att skrapa rutorna på bilen.

Det är ju den 13 april idag, men jag är tveksam till om jag kan bära ut så mycket i övermorgon... Mycket står förstås ute redan (de som tål några timmars frost på morgonen).

Nä, jag tror på en ovanligt sen vår i år. Mina tulpaner som kommit så långt skrek rakt ut fear.gif när det plötsligt blev så kallt nu efter en lång varm vinter (ja, jag hörde dom ända in i huset! -fear-.gif ), och rosorna står och gör åkarbrasor för fulla muggar!!!

crazy.gif

Alexander-VG-zon3
jag tycker denna våren är rätt så normal med tanke på förra årets vår . och snart så får vi ju försommar värme . det är ju mellan +10c +15c i skuggan nu ju och är det bara soligt så får ju växterna känna på sommar värme .
Lilla Sibirien
Nästa vår hoppas jag att jag också får se när rosorna gör åkerbrasor för fulla muggar, har aldrig fått se det förrut.
Carl
Hi!
Hur skall man veta när sista frosten varit??
tin@w
Framåt midsommar vet man när sista frosten varit här hos oss. Men jag tycker järnnätterna har uteblivit i flera år, så jag tänkte utgå från att det är en trend... biggrin.gif
Anders zon 1
Så länge jag bott här i zon 1 i sydvästra Skåne (sedan slutet av 90-talet) har det aldrig varit frost senare än i slutet av april. Ofta brukar den sista frostnatten vara någon gång i mitten av april. Men det varierar rätt mycket - till exempel förra året var sista frostnatten 28 februari.

Har även en trädgård i zon 4 i Bergslagen och där brukar den sista frosten komma i mitten av maj. Har aldrig upplevt frost i juni där (åtminstone sedan mitten av 80-talet) även om det var nära härom året när det var en rejäl frostnatt alldeles i slutet av maj.

På tal om den här våren så är den definitivt tidig i år, i alla fall i Skåne. T ex slån och körsbärsplommon blommar sedan ett par veckor (flera veckor tidigare än normalt). På sista tiden har det dock varit relativt kyligt så det har inte hänt så mycket, men våren är som sagt fortfarande ovanligt tidig.
Kilmister
CITAT (Lilla Sibirien @ 13-04-2008, 20:19) *
De sista "järnnätterna" är 7-9 juni, zon 3-4.

Precis så är det hos mig med, sydöstra småland.
freddie
Början av april. Blekingekusten. Dessutom har vi många soltimmar. Så jag klagar inte. smile.gif Tror aldrig det varit frost hos mig efter april månad. Och på hösten är det mycket milt. Första frosten i höstas var kring 15:e november, och då var ändå havet ganska kallt efter den trista sommaren. Har bott på samma ställe i 7 år. Tycker lite synd om alla er inlands- och nordbor som måste springa fram och tillbaka med krukor, täcka växter osv. flirting.gif
Myosotis
Skåne, zon 3
26.5.01
22.4.02
17.5.03
19.4.04
8.6.05
15.5.06
15.6.07

Ibland blir man förvånad när potatisblasten och ormbunkarna i vägrenen helt plötsligt har bruna spetsar en morgon. Jag har ofta för bråttom med att plantera ut. Sydnytts väderleksrapport kan man inte lita på, "Skåne" för dem är liktydigt med "Malmö", så jag har lärt mig hyfsat bra att själv bedöma risken för nattfrost. Hela trädgården brukar vara draperad med handdukar och lakan...
tin@w
Tack för era svar!
Myosotis
Något oväntat blev det nattfrost natten till igår! -0,5 i väderstationen, kontrolltermometern visade -1,1 därinne och -1,3 utanför. Nära en (dåligt isolerad) vägg +0,7. Alla blommorna har klarat sig (ren tur, för jag trodde verkligen att risken var över!).
renate
Hallo! var bor du?nära nordpolen? nä jag skämptar bara men nattfrost har vi kopplat bort här nu.Det har inte varit under 9° här den sista tiden och det är kyligt.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Myosotis @ 26-06-2008, 08:42) *
Något oväntat blev det nattfrost natten till igår! -0,5 i väderstationen, kontrolltermometern visade -1,1 därinne och -1,3 utanför. Nära en (dåligt isolerad) vägg +0,7. Alla blommorna har klarat sig (ren tur, för jag trodde verkligen att risken var över!).

du måste bo väldigt kallt för att vara i skåne ,, pratade med mormor i går och hon sa att dom knappt hade haft under +10c på nätterna . är du säker på att din termometer funkar ?

tur att dina växter klarade sig .
Platinum
Tycker detta med frostnätter varierat rejält de senaste åren, men i snitt så brukar sista köldknäppen komma under den senare delen av maj (Gästrikland).

CITAT (Anders Roslagen @ 13-04-2008, 22:05) *
Min sista frost här i zon III på gränsen till IV brukar vara i slutet av april men det har hänt att det blivit lätt frost i början eller till och med i mitten av maj tror jag, men det är sällsynt. Att det är frostfritt tidigt innebär inte att det är varmt, många växter som till exempel tomat gillar inte alls låga temperaturer trots att det är över nollan. De stannar upp i växten och det tar lång tid innan de kommer igång igen.

Pappa håller ju tomater, han säger att de slutar vegetera om det krymper nedanför +5.
Alexander-VG-zon3
sedan är det skillnad från tomat sort också . jag har haft tomater som flera nätter har varit nära noll och +5c men sedan har dagrarna varit varma runt +20c +25c i skuggan och då har dom fortsatt som vanligt ,, medan andra sorter har avstannat helt även om dagarna varit varma .
renate
Jag måste nästan tar tillbaker det jag sa sist,för i morse kl 04:00 kollade jag termometern och då var det bara 4,4° och det mitt i sommaren,senare när jag gick upp var det 15°.Det är innan solen går upp temp är som lägst,men frost är det ja inte.
Nu är det semester, har en trevlig sommar allihop här på Odla.
Nu åker jag i väg till Norge.
Myosotis
CITAT (flaxss @ 27-06-2008, 10:13) *
du måste bo väldigt kallt för att vara i skåne ,, pratade med mormor i går och hon sa att dom knappt hade haft under +10c på nätterna . är du säker på att din termometer funkar ?

tur att dina växter klarade sig .

Misstänkte att jag skulle bli ifrågasatt, det var därför jag skrev alla tre termometrarnas värden. Mina föräldrar såg att det var nästan nollgradigt sent på natten vid ytterligare en termometer. Det gäller att ha min/max-termometrar, för vem är vaken kl. 4.54? Att inte växterna skadas kan bero på att det var kallt ytterst kortvarigt och att den kalla luften verkar komma i "stråk" och på olika höjd. Jag skulle ge mycket för att kunna färga in luften efter temperatur och sen filma när den väller in. Det intressanta är att vi (tyvärr!!!) fick en ful julgransplantering alldeles utanför tomtgränsen mot norr och väster istället för kossorna som brukade gå där. Vi trodde att den skulle skydda trädgården, men precis där är det som kallast, det verkar som om den kalla luften "faller" ner där träden tar slut.
I natt var det +5,6°, natten innan +2,7°. Senast det var nollgradigt var den 6.6. (På dagen: 26°!) Även tidigare år har det ibland varit frost ända in i juni, det känns faktiskt mer som zon 4 ibland. Första frosten på hösten kan komma redan i slutet av augusti. Om det hade varit fel på mina termometrar hade det inte varit rimfrost i gräset och förstörda blommor när det är minusgrader. En stor ormbunke frös ner nästan helt den 19.5. då det var -4,9°.
Om man lyssnar på SMHI:s rapport kl. 12.55 hör man ofta att Horn har haft den lägsta natttemperaturen i Götaland, här är det ofta ungefär lika kallt. Det här är inlandet, och jag bor i ett köldhål. Går inte att jämföra med närmsta tätort eller ställen som ligger vid åar, sjöar eller havet!
Alexander-VG-zon3
jag tror dig ,, jag bara konstaterade att du bodde väldigt kallt för att vara skåne kompiskram.gif och visst går det i stråk ockås

SMHI varnade ju för nära noll just den natten i inre götaland .

vid trädgården rinner ju Helgeå både på framsidan( ett hus bort ) och nån km bort på sydsidan och så fortsätter det i små sjöara och flera vatten drag även in igenom skogen på baksidan . så det hindrar sena frostnätter till att slå till . och visst går det i stråk det kan skilja upp till 5-10grader i olika delar . i natt var det i trädgården +9c som lägst .
Myosotis
Igår roade jag mig med att räkna ut hur lång den frostfria perioden egentligen är här. Den har under åren varit mellan 81 och 152 dagar lång, i genomsnitt 122. Någon som har koll på hur det är på andra håll? Skulle vara intressant att se hur det hänger ihop med zonerna. Hur har ni det uppe i norr?
Alexander-VG-zon3
enligt kartan har jag ca 210-220dygn frostfria tror jag det var .

räknade ut själv att under ''kalla'' år så har jag då ca 180dygn frostfria .

och under ''varma'' år så har jag då ca 300dygn frostfria .

http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=...=21718&l=sv
Myosotis
Tack för den länken! Hur räknar de ut medeltemperaturen?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Myosotis @ 03-07-2008, 18:44) *
Tack för den länken! Hur räknar de ut medeltemperaturen?

står det att dom tar efter medel temp över +5c . och över +5c i medel ingår ju också vår-sommar-höst .

här kan man läsöa mer om skånes klimat

http://www.smhi.se/content/1/c6/01/84/66/a...1_upd_feb03.pdf

intressant fakta .
Anders_B
En tråd som inte varit aktiv på ett tag men kanske ändå aktuellt?

Hittade följande sidor på SMHI's webb:

Sista vårfrost

Första höstfrost

/anders
noora
Jag räknar inte med att det är slut med nattfrost innan 6/6 smile.gif Sen får vi se hur det blir i verkligheten, vi har nyligen skaffat en väderstation som sparar loggar i datorn så att vi kan ha full koll på alla temperaturer... Klara nätter ger fortfarande ett par minusgrader, t.o.m. i växthuset (men inte under fiberduken i växthuset, där är det c:a 5 grader varmare när det är som kallast).
Betty
CITAT (Anders_B @ 13-05-2009, 10:47) *
En tråd som inte varit aktiv på ett tag men kanske ändå aktuellt?

Hittade följande sidor på SMHI's webb:

Sista vårfrost

Första höstfrost

/anders

Intressant, tack för de länkarna! tummenupp.gif
Solstorm
Nog tycker jag att det var en glädjekarta från SMHI. Menar de temperatur en meter ovanför marken kanske, för nog brukar det komma markfrost betydligt senare än så. Här var markfrost i södra Bohuslän natten till igår och det var på inget sätt unikt.
Eva 33c
CITAT (Solstorm @ 13-05-2009, 11:09) *
Nog tycker jag att det var en glädjekarta från SMHI. Menar de temperatur en meter ovanför marken kanske, för nog brukar det komma markfrost betydligt senare än så. Här var markfrost i södra Bohuslän natten till igår och det var på inget sätt unikt.

Ja SMHI skiljer på frost i största allmänhet och markfrost. Hittade detta om frost på deras sida tidigare. Jag räknar kallt : ) med att sista frosten kommer en vecka in i juni här.
Överbölingen
Här kan vi ha nattfrost fram till midsommar om det vill sig illa. Har lyssnat till fräsandet i flugspöets snakeringar någon midsommarnatt men... det rör sig ju drygt två meter upp i luften.
Det mesta brukar klara sig trots någon enstaka minusgrad. Den lagrade markvärmen ger en liten värmekudde trots att jag måste skrapa bilrutorna. Kan hända vi täcker potatis och Dahlior och ev utställda sommarblommor om vi kommer ihåg det men något annat täcker vi inte.
OK trumpeterna utbasuneras inte förrän efter midsommar.
WillyW
Tror inte vi haft nattfrost sedan mitten av Mars. I natt var det riktigt kallt men det gick inte under 6 plus. Flesta dagarna + 15 och där över den sista månaden.
Lilla Sibirien
På Åland brukar de sista "järnnätterna" vara runt 7-9 juni. Risken för frost den tiden är störst om
det då råkar vara fullmåne. Är det någon som vet om det är så?

Nästa gång det är fullmåne är 24 maj, kan man räkna med frost då? Jag har tänkt att jag lite skall
försöka hålla koll på om det stämmer.
smuleborg
Förra året slog frosten till första veckan i juni, hinkar med tomatplantor togs in i köket. Häromdagen var det ett par-tre minus på morgonen.

Tre mil norr om Stockholm. Mitt i skogen.
Myosotis
Här i norra Skåne zon 3 är det fortfarande frost regelbundet.
11.5. -1,7°
12.5. -2,8°
13.5. -3,1°
14.5. -2,4°
Innan dess var det varmare nätter under en period men 2.5. -5,1°. Risken är nog inte över på ett tag än.
Jag mäter i en liten väderstation på ca. 2 meters höjd, men även på den dåligt isolerade väggen är det minusgrader.
netaave
Här 2 mil norr om Uppsala får vi sista frostnätterna i början av juni o man lär sig aldrig, alltid nåt som går åt. Nu t.ex. har vi 7-8 gr på nätterna och jag allt ute redan, utom gurka o tomaterna som inte ens är inköpta ännu. Men vet att det kommer....
Om det är 5 gr eller lägre kl 23 då ska man räkna med frost.
katah
Jag bor i zon 2 i Vätterns närhet.
Det är knappast frost här under maj, men ändå har jag varit rädd för det och väntat med att plantera ut i slutet av maj.
jag har koll på aftonbladets 10-dygnsprognos och det är riktigt bra .

I år bestämde jag att strunta i frostskräcken whistling.gif

jag har ett åretrunt frostfritt växthus och där börjar odlingar i början av april, när det blir proppfullt där i början av maj, åker alla som någonsin går ut till altanen ( därifrån jag kan bära lådorna in i växthuset och under skyddet vid husväggen)
Tomater och paprikor börjar då vara så stora att de behöver all yta för sig själva.

I år började jag även plantera ut rätt tidigt, några dagar sedan grävde jag ner purjolökar och rotselleriplantor.
och snart följer nog mer grönsaker och blommor.
Det är inte frost i siktet här fram till 24. maj.

Pumpor och gurkan väntar jag fortfarande, de står inomhus, trotts att gurkan börjar växa för otroligt.
Lars-Olof Arvids
CITAT (Solstorm @ 13-05-2009, 11:09) *

Jag håller med om att det ser ut som en glädjekarta. Idag på morgonen var det frost igen i södra Bohuslän.

Olle
ingrids
Hm, ställde ut dahliorna för över en vecka sedan och fuchsiorna för tre dar sedan med den goda föresatsen att ta in dem över natt vilket jag promt glömt bort. Detta viasar att frosten på min stadstomt i zon V hållit sig från iallafall dessa krukor närmast husväggen. Håller dock noga ögonen på temperaturen när jag går och lägger mig. Frost kan vi annars ha till början av juni.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon