Full version: usch blä
jenniepennie
[attachment=16632:sajord1.jpg][attachment=16631:sajord2.jpg]

Går den att använda om jag tar bort det värsta? Tänkte ha den ute i ett kärl. Vet inte alls om det är farligt eller inte (för växterna alltså smile.gif). ?? Instinktivt vill jag slänga hela påsen, men är det någon som vet om och isf hur det påverkar odlingen?
Chivvie
Lämna tillbaka den och be att få en ny. Öppnad den i affären och kolla så den inte är lika dan´.
linda84
tvärr kan ja inte säga att jag ve om det är farligt eller inte. men jag hade nog inte använt den jaghade nog kastat alltihop. känns äckligt att det har varit mögel i sick.gif men så är jag lite kinkig oxå tongue.gif
jenniepennie
Åh, nej, påsen är inte nyköpt, den har stått inne i rumstemperatur minst ett år. Antar att det var gott-gott för möglet, fuktigt och varmt.
ewa zon 3
Köp ny såjord och häll ut den gamla i någon rabatt eller under någon buske efter att du tagit bort det mesta av möglet.

/Ewa
Bassam
Hej
Jag vill säga att du kan köpa kompostströ och blanda med dem före att använda dem-
Lycka till, H: Bassam
PernillaJ
CITAT (jenniepennie @ 13-04-2008, 11:46) *
[attachment=16632:sajord1.jpg][attachment=16631:sajord2.jpg]

Går den att använda om jag tar bort det värsta? Tänkte ha den ute i ett kärl. Vet inte alls om det är farligt eller inte (för växterna alltså smile.gif). ?? Instinktivt vill jag slänga hela påsen, men är det någon som vet om och isf hur det påverkar odlingen?

Plocka bort möglet på toppen, och en bit ner. Sporer från mögelsvampar kan man inte skydda sig från iallafall, det finns hela tiden i luften och kommer att sedimetera på jordytan.
jenniepennie
Tack för svar! Det var det jag tänkte; att mögel är något som finns naturligt, så det kanske inte är så skadligt. Vad menas med att det sedimenterar på jordytan?
buffy
Sedimentering är när ngt avsätter sig i ett lager. Kanske kan du blanda såjorden med plantjord som innehåller trichodermakultur. Trichodermasvamp är en sorts "god", naturlig svamp som finns i jord. Den kan orsaka svältdöd hos sjukdomsframkallande svampar genom att "äta upp" näringen för dessa, och används mot t ex rosrost och svartfläckssjuka på rosor.

Ibland micrar jag jord som jag redan använt 1 gång till plantor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon