bejbi
Nu har jag för andra året i rad försökt mig på att så stockrosor (har testat både inne i kruka och ute på friland) utan att lyckas, så i år blir det nog minsann till att köpa plantor istället, för stockrosor ska jag ha crazy.gif

Då detta är första året jag ska köpa egna plantor så har jag ingen koll alls på när dessa går att köpa på t.ex Blomsterlandet. Någon som kan ge en ungefärlig tid på året då dessa kan finnas ute i handeln? smile.gif
Alexander-VG-zon3
åtminstone i sydsverige finns dom nu på plantskolor .
bejbi
Tack så mycket. Bor i Sösdala utanför Hässleholm (granne med Odla)
så då kanske man kan hitta något fint här i krokarna snart då...
Alexander-VG-zon3
växthuset i kristianstad,Bogrönt i osby och så Öspab Växtvaruhus i hässleholm och så blomsterlandet och solhaga i kristianstad ,, du har ju ett par att välja mellan i dessa områdena .
Christer i Falköping
De är lite svårsålda, så det är inte alla som har dem. De jag köpte in kom dessutom med rost redan från början. Men har du väl fått tag i någon så självsår den sig rätt glatt och sedan kommer du alltid att ha dem.
Christer.
Alexander-VG-zon3
dom som vi fick in på jobbet var jätte snygga och friska .
bejbi
Tack så mycket för alla tips kompiskram.gif
Anki på Öland
CITAT (bejbi @ 13-04-2008, 13:18) *
Tack så mycket. Bor i Sösdala utanför Hässleholm (granne med Odla)
så då kanske man kan hitta något fint här i krokarna snart då...

Odla hade ju en jättefin dubbel vit och enkel svart bland perennerna dom säljer!!!
Anki
Bee
CITAT (Anki på Öland @ 14-04-2008, 09:49) *
Odla hade ju en jättefin dubbel vit och enkel svart bland perennerna dom säljer!!!
Anki

Jag köpte en vit och två svarta. Dom står på tillväxt i varsina krukor nu på mitt vardagsrumsbord (har ingen annanstans att göra av dom). Hoppas dom blir lika fina som på bilderna smile.gif Den vita hade små små gröna blad men dom svarta var bara rotklumpar.
åsgård
Så här gjorde jag med mina stockrosor
Det finns säker många olika sätt att få stockros frön att gro.
1. Ner med dom i jorden, plastpåse och varmt
2. Impectas beskrivning. Rugga upp fröskalet med sandpapper, blötlägg sedan i 1-2 dygn och så sedan
3. Alternativt så kan man om man har gott om tid ta ut själva fröet ur fröskalet, blötlägg ett dygn och så sedan

I år har jag provat alla tre. Bredsått dom och efter att de kommit upp med första bladparet omplanterat. De fick stå i plastpåse att börja med ovanpå elementet, svalare sedan när de kommit upp.
Alt 1, tog förskräckligt lång tid innan de kom
Alt 2 1-2 veckor
alt 3 några dagar
Det gäller att ha tålamod ibland så kommer de säker upp.
Här står dom på balkongen under högtrycksnatriumlampa

[attachment=16678:DSCN0091.JPG]
netaave
Köpte mina röda som 1-åringar på torget för 15 år sen, dom finns ännu smile.gif
Krolliljan
Jag fick ett reklamblad från Blomsterlandet idag med bl a stockrosor smile.gif
Alexander-VG-zon3
hos mig självsår dom sig själva direkt i marken utan krångel kommer upp lika lätt som akleja .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon