Annikasti
13-04-2008, 11:07
Hej och hå
Ny i gamet....hmmm
Har för ca ett år sedan inköpt 2 st rhodendron som står på en ganska öppen plats där sol kommer och går.
Den ena är så jättefin men den andra slokar lite och har ihopprullade blad. Kontaktade en trädgårdsmästare på inköpsstället som rådde mig att vattna ordentligt. sagt och gjort men problemet kvarstår.....Ha NI på detta forum något tips att komma med..
mvh
annika
lappa71
13-04-2008, 11:57
Hej...Var bor Du? Vad heter buskarna? Själv så brukar jag vattna med ljummet vatten på buskar som är tidigblommande - för att bli av med tjälen! Det brukar ta ett par veckor å vips så ser buskarna normala ut igen. Så har Du vattnat nyss, ha tålamod.....
Kenneth
Annikasti
13-04-2008, 13:17
Hej, Tack för svaret....
Det märkliga är busken bredvid som ser helt fantastisk ut i jämförelse.....bor strax norr om city(stockholm).
Den ser inte ut som den vanlig park-varianten (den lila) utan har lite smalare, avlånga blad samt den är intensiv röd nästan ceris.... Men som sagt gav den tre 10 liters kannor i fredags och den ser precis lika ledsen ut som tidigare. Men det du säger ter sig logiskt eftersom när jag tittar noga ligger den ledsna busken en anning längre i skugga när solen skiner...
mvh
annika
lappa71
13-04-2008, 13:29
Hej igen Du kan ju surfa in på denna sida så länge...i väntan på att Din buske häver sig upp och utbrister "titta så fin jag har blivit".
http://www.rhododendron.se/Kenneth
Hej
Jag vill säga att vintergröna växter behöver man titta noga på dem för vatten skull första 3-4år, man kan ge dem ljummet vatten under tjälen perioden och skydda dem från stark vårsol, om de blir nyckel törstiga lång tiden, så de ska dö och hjälper du inte dem om du ger dem mycket vatten eller ljummet vatten,
Lycka till , H: Bassam.
Maria82a
13-04-2008, 17:45
när ni ändå är i farten med rhododendro tänkte jag fråga hur ni vintertäcker sådana? Min ligger just nu under löv och filtduk och ett stort lass med snö. Antar den är tillplattad av snötyngden, men alltså om det kommer nya blommor via grenarna och den är mosad kommer den att överleva?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.