Full version: Bonsai
skogstroll
jag är lite nyfiken att ge mig på ett "hopplöst" projekt. Är nyfiken på vad i naturen/skogen i form av träd mm man kan få till bonsai. Nån som vet? smile.gif
Solstorm
Jag har sett bilder där man gjort bonsai av ek. Mycket vackra.
skogstroll
Låter vackert, jag fick en liten inspirationskick av bonsaier på mässan i helgen men vill hellre pröva själv än att köpa nåt färdigt smile.gif
ingrids
Om du har mark där du får ta/kan fråga så är ett tips tallar som växer på omöjliga ställen, de kan redan ha antagit en bonsaiform och brukar vara rätt lätta att få tag på rötterna på. Om det finns en beteshage kan det finnas spontan-bonsaier där också (höll på att gräva upp en ursnygg ek en gång men det föll på omfattande rötter).
Egentligen är det väl så att massor av våra inhemska träd går att göra bonsai av men att det trassliga ligger i att ge dem vintervila på ett vettigt sätt. Och sen blir kanske inte alla så himla snygga heller.
DragonLady
Som jag fattat det så är det ju ett heltisjobb o göra bonsai träd.. men för den som lyckas så är det ju ett mästerverk o en fröjd för ögat yes.gif
Solstorm
Angående vintervilan så får man nog räkna med att de får svårt att klara värsta vinterkylan, men om man övervintrar dem svalt och nästan frostfritt så borde det fungera.
renate
Jag har nog varken kundskap eller tålamod att göra Bonaiträd,det är en konst jag inte behärskar.Men jag har några små träd i trädgården som jag håller små jenom klippning,men det är inga bonsaiträd.
Jag har en bok och en ek plus en ny bok på G.Ska kolla om jag hitta bilder.
På bild 1 en ek som har frösådd sig där och nu klipper jag den 2ggr/år på den andra bilden en bok som jag planterat och sedan klippt kontinuerligt.Bäda träden är några år gammal jag tror nästan 10 år.

[attachment=16670:PICT0011_2__Large_.JPG] [attachment=16671:Min_lill...__Large_.JPG]
Solstorm
NÄEJ! Nu har ni gett mig idé om att sätta igång med ett nytt projekt. Jag har ju inte tid! Fortfarande osådda frön, massa som ska omskolas, starta fler pallkragar och plantera nya träd istället för de vi har fällt, sticklingsföröka massa buskar så jag får ihop till massa häck. Mitt i allt detta ska jag börja med bonsai.

Åh så roligt. Tänker försöka med ek och lönn. Undrar om man kan ta stickling av äppleträd och "bonsaia" det? Det borde ju bli vansinnigt vackert. Mina framtida bonsaier är som allra vackrast just nu innan jag har hunnit misslyckas.
MammaMattsson
Hö,hö,

Nu talar ni med en bonsaisällskapsmedlem! crazy.gif

Utomhus, så är det så att om du hittar ett bra objekt, tex. Tall, så finns de oftast på bergknallar med litet näring. Det är inte bara att gräva upp dem på direkten, nej. Du beskär rötterna i en cirkel ungefär en decimeter utanför kronans vidd med en vass spade, gräv en cirkel runtom. Låt tallen stå kvar!

Året efter, tar du upp den, och har ytterligare ett år i en vanlig kruka, och gräver ned den i en rabatt eller så över vintern. År tre då, kan du försiktigt ta upp rotklumpen, och bedöma ungefärlig storlek på en bonsaikruka. Om den skall vara djup ( med ett träd i vattenfallsstil, eller en låg för andra stilar.)

Efter detta, så frisera ytterst försiktigt rötterna, det är bättre att du tar bort litet grövre rötter än för mycket av de fina sugrötterna, den så kallade rotfilten.
Funkar på andra utomhusträd också, björk, ek och annat.

Men en rolig sak man kan göra på direkten, är att köpa en billig planta av cypress eller annan billig barr/cypress/whatever, klippa ut den direkt, linda grenarna som du vill ha den, vänta några månader, och beskära rötterna och plantera i bonsaikruka. Rallybonsai!

Man lindar oftast med oxiderad koppartråd i olika tjocklekar som är svårt att finna, men om man bara vill testa, ta rostfri ståltråd, ju grövre grenar, ju tjockare tråd, men man kan tvinna tunn tråd till en tjockare, om man inte vill springa och köpa en massa prylar.

Alla utomhusbonsaier har jag iallafall funnit lättast att övervintra nedgrävda, andra bygger skydd hit och dit, men det funkar inte för mig.
Det är inte svårt att övervintra, ta bort krukan, gräv ned dem, ta litet löv, och sedan när du tar upp dem på våren, frisera rötterna lätt, och sätt dem i den gamla krukan med litet fräsch jord.

Är de vingliga i krukan är ett bra tips att dra en rostfrståltråd genom dräneringshålen och förankra jordklumpen.

jag får nog ta digitalkameran och göra en kraschkurs i rallybonsaikonsten....
Betty
CITAT (MammaMattsson @ 14-04-2008, 03:58) *
jag får nog ta digitalkameran och göra en kraschkurs i rallybonsaikonsten....

Gör det! tummenupp.gif *väntar med spänning på bilder*
Aqvakul
Spännande det här!
kristerh
Ett annat sätt som är bra är att starta med en liten ek eller lönn eller något annat "smått" då behöver man inte vänta åratal innan man kan placera den i en kruka.

ett annat bra tips är att köpa tex ett prydnadsäppelträd i någon plantskola, gärna när de har rea på hösten,
de växer relativt fort och får blommor snabbt, svarar bra på klippning o lindning.

skogstroll
otroligt söta miniträd!! jag har en förkrympt tall som växer direkt på ett berg med bara nåt ynkligt torrt jordlager, den kanske jag kan ge mig på... spännande!!
kristerh
CITAT (skogstroll @ 14-04-2008, 15:15) *
otroligt söta miniträd!! jag har en förkrympt tall som växer direkt på ett berg med bara nåt ynkligt torrt jordlager, den kanske jag kan ge mig på... spännande!!

ge upp det... de brukar ofta ha rötter som kilat in i någon skreva eller som sökt sig över berg o sten o blivit långa,
och eftersom dessa rötter oftast är det ende de har är de lönlöst att försöka göra dem till bonsaier, de dör garanterat om du klipper rötterna på dem, försök på en myrmark, där har de nog inte så enorma rötter, men då måste du ha rötterna ständigt fuktiga oxså, de måste få ha samma förutsättningar villkor i krukan som i det fria.
skogstroll
aha, då får jag luska vidare i trädgårn
kristerh
CITAT (skogstroll @ 14-04-2008, 15:29) *
aha, då får jag luska vidare i trädgårn

ledsen att förstöra dina planer, men lika bra att köra me öppna kort... har själv testat
MariaÖrebro
Kastanj ska fungera att göra bonsai av, har jag blivit informerad av en källa som själv haft det! Ut och leta kastanjer och sätt, sedan när de kommer upp är det bara att börja frisera! De växer ganska fort också, tycker jag!
skogstroll
vilken tur att jag satt några! smile.gif
MammaMattsson
CITAT (skogstroll @ 14-04-2008, 15:49) *
vilken tur att jag satt några! smile.gif

Kraschkurs klar...!
I en annan tråd då...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon