Hö,hö,
Nu talar ni med en bonsaisällskapsmedlem!
Utomhus, så är det så att om du hittar ett bra objekt, tex. Tall, så finns de oftast på bergknallar med litet näring. Det är inte bara att gräva upp dem på direkten, nej. Du beskär rötterna i en cirkel ungefär en decimeter utanför kronans vidd med en vass spade, gräv en cirkel runtom. Låt tallen stå kvar!
Året efter, tar du upp den, och har ytterligare ett år i en vanlig kruka, och gräver ned den i en rabatt eller så över vintern. År tre då, kan du försiktigt ta upp rotklumpen, och bedöma ungefärlig storlek på en bonsaikruka. Om den skall vara djup ( med ett träd i vattenfallsstil, eller en låg för andra stilar.)
Efter detta, så frisera ytterst försiktigt rötterna, det är bättre att du tar bort litet grövre rötter än för mycket av de fina sugrötterna, den så kallade rotfilten.
Funkar på andra utomhusträd också, björk, ek och annat.
Men en rolig sak man kan göra på direkten, är att köpa en billig planta av cypress eller annan billig barr/cypress/whatever, klippa ut den direkt, linda grenarna som du vill ha den, vänta några månader, och beskära rötterna och plantera i bonsaikruka. Rallybonsai!
Man lindar oftast med oxiderad koppartråd i olika tjocklekar som är svårt att finna, men om man bara vill testa, ta rostfri ståltråd, ju grövre grenar, ju tjockare tråd, men man kan tvinna tunn tråd till en tjockare, om man inte vill springa och köpa en massa prylar.
Alla utomhusbonsaier har jag iallafall funnit lättast att övervintra nedgrävda, andra bygger skydd hit och dit, men det funkar inte för mig.
Det är inte svårt att övervintra, ta bort krukan, gräv ned dem, ta litet löv, och sedan när du tar upp dem på våren, frisera rötterna lätt, och sätt dem i den gamla krukan med litet fräsch jord.
Är de vingliga i krukan är ett bra tips att dra en rostfrståltråd genom dräneringshålen och förankra jordklumpen.
jag får nog ta digitalkameran och göra en kraschkurs i rallybonsaikonsten....