annelito
Jag bor i en 2:a och i köket finns ett element där jag dragit ner värmen till noll, men ändå är det jättevarmt! Det är som om termostaten/reglaget "inuti" (?) fastnat.

Kan man reglera sånt själv genom att ta bort "plasthöljet" som man skruvar på och sedan komma åt något inuti det som man kan vrida på?

Tänkte jag skulle slippa ringa fastighetsskötaren...
Pirum
Det kan gå att justera, beror på hur det ser ut och vad som är "fel". Men att själv skruva fram en vattenläcka på en söndag, (om man har vatten som värmebärare och oturen är framme), är nog inte så roligt, bättre att ringa fastighetsskötaren på måndag smile.gif Jag hade iaf gjort så, det finns en sak jag inte skruvar på i lägenheten och det är vattensystemet...smile.gif
*Stintan*
På en del termostater kan man dra bort plasthöljet. Har man tur så sitter det en liten pigg där innanför som kan kärva och fastna. Då kan man ta en droppe olja på piggen och försöka trycka in den. Lossnar den så tryck in den några gånger så du känner att den inte kärvar.

Någon annan åtgärd skulle jag nog inte ge mig på själv utan be fasighetsskötaren fixa. Det kan vara så att hela termostaten behöver bytas.
Netha
Om du har skruvat ner den på noll så är termostatet i behov av byte.
Har du en liten tving hemma så kan du ta lös termostatet
tryck sedan in piggen och håll fast den med tvingen. ... då blir elementet kallt.

Så gjorde vi på torsdag ... sattes i på fredag.
Det finns ingen risk för vattenläckage när man tar bort termostatet.

annelito
Tack alla snälla för snabba svar! Ska genast ge mig på den där piggen och olja in och se om den går att trycka in och hålla inne med en tving. smile.gif
annelito
Nu har det gått någon timme och elementet är KALLT! Tjohoo! Det funkade!
Tänk vad bra det är med forum, man får snabbt svar och svar som funkar!
Tack ni som hjälpte mig!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon