annelito
13-04-2008, 12:48
Är det någon som vet varför fåglar som flyttar till varmare breddgrader från t ex Sverige, återvänder till Sverige sen när det börjar bli vår här?
Varför stannar dom inte där det är varmt året runt? Kan någon förklara?
Det kan väl knappast vara för maten för det lär väl finnas gott om insekter osv i tropiska länder så att det räcker till alla?
En delförklaring är att vi har så många ljusa timmar på dygnet på våra breddgrader. Alltså många timmar då man kan jaga proteinrik och fettrik mat (insekter och larver) till sina hungriga ungar.
Det är iallafall så jag brukar förklara när mina elever frågar.
Falco i Malmö
Räcker åt alla? Konkurrensen är ju mycket mindre här, vilket är extra viktigt när man skall föda upp ungar. Och det är ju inte bara fåglar som flytta, samma sak gör endel insekter (t ex monarkfjärilen om övervintrar i Mexico). Däggdjur, både gnuer, älgar och renar. Även endel fiskar vandrar ju långa sträckor, både för att fortplanta sig, och för säsongsbetingat födosök.
annelito
13-04-2008, 15:31
Tack för svaren!
Intressant det här tycker jag med fåglar, och så klart andra djur, som bemödar sig att flyga så himla långt för att få just dessa bitar som vi har att erbjuda. Som t ex fjärilar, som man tycker borde ge upp efter ett tag eftersom det säkert är en betydligt större kraftansträngning för dom att flyga hit från andra kontinenter.
En liten stormby och den är kanske tillbaka på scratch eller på ett helt annat ställe än den "tänkt". Att dom sedan hittar hit med hjälp av sina smarta små hjärnor är ju än mer fascinerande.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.