Full version: Exotiska frukter..
lurvig
Hejsan allesammans!

Gillar ytmaningar och skulle vilja odla följande frukter som jag med stort tålamod pillat ut kärnorna på... de är nu torra...

Hur ska man så dessa??

1.Kaktusfikon
2.kiwi
3.granatäpple
4.cherimoya
5.guava

har redan försökt med alla tänkbara knep, men inte lyckats.. hoppas att nån snäll månniska kan hjälpa mig!

MVH
Berndt
Bobbo
Bara peta ner dom en bit i jorden i en lagom stor kruka. Sätt en plastpåse med hål över. Så brukar jag göra och det funkar rolleyes.gif
KURT
Låna eller köp boken "Kulturväxter i kruka" så finns det tips på hur man odlar exotiska växter.
Alexander-VG-zon3
jo det finns väldigt bra
böcker man kan låna som kurt sa
själv har jag boken *sätt en kärna odla och experimentera*
från den har jag palnterat dadelpalm
och alla som du har skrivit upp fins med i den
men kolla ppå vad du kan hitta för böcker du kankse hittar många det är ju bara att låna å läsa rolleyes.gif smile.gif
serx
låt dom inte torka utan sätt ner dom direkt.
inte så djupt i jorden.
lagom fuktig jord (blöt jorden lagom innan du lägger i krukan så blir det luftigt och mysigt i jorden)
gärna lite värme (om sol så stå där fast ha stort hål då annars blir det för varmt)
...vänta...
klart

cherimoya och guava har jag aldrig hittat i affären.. mad.gif
Zazu
cherimoya kan ta ett tag på sig att gro, mina tog två månader på sig tongue.gif wink.gif
granatäpple gror snällt på ett par, tre veckor

mvh zazu
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon