Full version: Rosmarin
åsgård
Vi har en fin Rosmarin som vi övervintrat på balkongen.

Den har fått en vitaktig beläggning på bladen speciellt på de nya skotten. Någon som har erfarenhet av detta?
Åsa, mälardalen zon 2
Mjöldagg är oerhört vanligt på övervintrande rosmarinplantor. Man kan testa med att klippa bort det värsta och sedan duscha plantan någon gång i veckan med atamonvatten (samma atamon man använder för att förhindra mögeluppkomst i saft och sylt).
Alexander-VG-zon3
CITAT (åsgård @ 13-04-2008, 13:23) *
Vi har en fin Rosmarin som vi övervintrat på balkongen.

Den har fått en vitaktig beläggning på bladen speciellt på de nya skotten. Någon som har erfarenhet av detta?

har du bild på den ??
åsgård
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 13-04-2008, 14:43) *
Mjöldagg är oerhört vanligt på övervintrande rosmarinplantor. Man kan testa med att klippa bort det värsta och sedan duscha plantan någon gång i veckan med atamonvatten (samma atamon man använder för att förhindra mögeluppkomst i saft och sylt).

Vi anade att det kunde vara mjöldagg. Ska försöka hitta någon atamon i skåpet. Vad kan man använda annars?
Alexander-VG-zon3
jag kan inte säga än vad det är om jag inte ser en bild .

det kan vara mjöldagg också men det finns rosmarin sorter som är ludna i sig själva dom första bladen .

är det mjöldagg finns där medel att köpa på plantskolor . plus mjöldagg är olika från år till år beroende väderlek och förhållanden och skötsel .
åsgård
Nej det är inte blad som är ludna, utan det är en beläggning på själva bladen. Vi tvättade den i vintras men luddet är tillbaka.
Nu har vi klippt ner och tvättat den så får vi se om detta och något medel kan hjälpa. Bikarbonat finns det på nätet information om likaså fungafloor (tror jag det heter) så skall vi försöka med Atamon.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon